Cimber mest punktlig for anden måned i træk

Også i januar måned var Cimber Sterling mest punktlig blandt de større nordiske flyselskaber. Dermed holder det danskbaserede flyselskab positionen for anden måned i træk. Til gengæld har Cimber Sterling flest aflysninger af de nordiske flyselskaber, mens Norwegian har færrest aflysninger blandt samtlige europæiske selskaber.

Punktlighed og regularitet er to nøgleparametre for de luftfartsselskaber, der ønsker at betjene det krævende forretningsrejsemarked, hvor man først og fremmest har et krav om fly til tiden.

SAS har været et af de fremmeste selskaber på dette område og modtager på onsdag for tredje år i træk prisen for det mest punktlige luftfartsselskab i Europa målt via Flightstats.com.

Men lige nu er det ikke SAS, der er det mest punktlige selskab. Derimod har Cimber Sterling de seneste to måneder været det mest punktlige luftfartsselskab i Norden.

I januar-statistikken fra Flightstats.com fremgår det, at 87,75 % af Cimber Sterlings fly ankom til tiden, hvilket vil sige indenfor et interval af 15 minutter i forhold til fartplanen. Det er det bedste resultat blandt de nordiske flyselskaber.

Længere ned af listen finder man det SAS-ejede norske Widerøe med 87,23 %, mens SAS må nøjes med en punktlighed på 86,66 %.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian ligger i den nederste delaf listen, der omfatter omkring 50 europæiske luftfartsselskaber. Kun 80,28 % af Norwegian-flyvningerne nåede rettidigt frem til destinationen, mens Finnair ikke kunne løfte det højere end 72,78 % og var således på linie med russiske Aeroflot og strejkeramte Iberia.

Norwegian i top med regularitet

Men én ting er punktlighed. En anden ting er regularitet, hvilket måles i hvor mange flyvninger, der gennemføres i forhold til den planlagte produktion. Forskellen mellem den planlagte produktion og de gennemførte flyvninger er aflysningerne, som aldrig vinder popularitet hos de rejsende, uanset om formålet med rejsen er fritid eller forretning.

Når der tales om regularitet er Norwegian den sikre vinder – ikke alene i Norden, men i hele Europa. I januar måned måtte selskabet således kun aflyse 13 ud af samlet 7.717 flyvninger, der indgik i datamaterialet hos Flightstats.com. Det svarer til, at 99,83 % af flyvningerne blev gennemført.

Næstbedst i Norden på regularitet er Finnair, der gennemførte 99,72 % af 5.426 flyvninger. SAS måtte aflyse 0,94 % af samtlige 18.158flyvninger, hvilket svarer til 171 flyafgange, hvilket er et svagt resultat for det skandinaviske luftfartsselskab.

Helt galt gik det for Cimber Sterling og Widerøe. Cimber måtte aflyse 77 af 3.465 flyafgange, således at regulariteten blev 97,78, mens Widerøe ramte 97,85.

Noget kunne således tyde på, at Cimber Sterling er ved at få bugt med de mange aflysninger, der i løbet af det meste af 2011 skabe frustration og irritation hos selskabets kunder.

Derimod lader det til, at SAS ikke umiddelbart skal gøre plads til flere Flightstats.com hædersbevisninger i denne omgang. I givet fald skal selskabet vise andre takter i de kommende måneder.