Rutelukninger og nedskæringer betød i februar 20 procent færre passagerer hos Cimber Sterling, der til gengæld tjener flere penge på de tilbageblevne. Hos SAS udbyder man flere sæder til Asien, men passagererne strømmer ikke til i samme tempo.
Tidligere på ugen kunne Norwegian melde om en passagerfremgang på 23 procent i februar i år sammenlignet med samme måned sidste år. Hos Cimber Sterling er det lige modsat. Her har man mistet 20 procent af passagererne, på de ruter man selv opererer i forhold til sidste år. Således gik kun godt 110.000 passagerer ombord på et Cimber-fly i februar.
Tilbagegangen er en konsekvens af blandt andet en række rutelukninger. Til gengæld har selskabet været god til at reducere udbuddet af flysæder endnu mere, og derfor stiger selskabets belægningsprocent i februar med syv procentpoint til 69 procent i forhold til februar 2011. Det viser selskabets trafiktal, der blev offentliggjort onsdag.
Mens Cimber Sterling på den ene side har måttet vinke farvel til hver femte passager, så kan man samtidig glæde sig over, at man tjener flere penge på de passagerer, der fortsat tager plads i selskabets fly. Cimber Sterling tjente således 12 procent mere per kilometer på de tilbageblevne passagerer, derfløj med selskabet.
Større udbud end efterspørgsel
Hos SAS har man i februar ikke været gode nok til at sælge alle de nye sæder, som en forøgelse af kapaciteten på selskabets langdistanceruter har givet. Der er kommet næsten ti procent flere oversøiske sæder at sælge, men væksten har kun været på 4,6 procent på de interkontinentale ruter.
Til gengæld har SAS på ruterne til Europa og inden for Skandinavien lige omvendt løftet salget af sæder med næsten det dobbelte af hvad de samtidig har udbudt af ekstra sæder. På indenrigsruterne har udbud og efterspørgsel fulgt hinanden tæt. Det viser selskabets trafiktal for februar.
SAS praktiserer det selskabet selv kalder ”forsigtig kapacitetsstyring”, hvilket handler om ikke at udbyde flere nye sæder end markedet kan absorbere. Forsigtigheden betød, at belægningsprocenten ligger stabilt på lige under 67 procent.
I alt 2,1 mio. passagerer gik i februar måned ombord på det skandinaviske selskabs fly fra Scandinavian Airlines, Widerøe og Blue1. Det er seks procent flere end samme måned åretfør, og knap en million flere end der gik ombord på konkurrenten Norwegians fly.