Mindre end 12 timer efter Cimber Sterlings konkurs meddelte Norwegian, at de ville overtage Karup-ruten.

Cimber og Karup Lufthavn i åben strid om afgifter

Karup Lufthavn har valgt at sætte passagerafgiften op med virkning fra 1. marts 2012. Det har skabt en åben konflikt med Cimber Sterling, der er lufthavnens suverænt største kunde. Konsekvensen kan blive et reduceret trafikprogram på København-Karup ruten.

Med det norske lavprisflyselskab Norwegians beslutning om at ophøre beflyvningen af ruten fra København til Karup Lufthavner der færre til at dele regningen for lufthavnens drift.

Det ser nu ud til at gå ud over Cimber Sterling, der i dag er lufthavnens suverænt største operatør. Karup Lufthavn har netop besluttet af hæve lufthavnens takster med virkning fra den 1. marts 2012 for at sikre sig fuld omkostningsdækning.

Det indebærer, at lufthavnen forhøjer passagerafgiften fra 83 til 88 kroner per afrejsende passager samt øger securityafgiften fra 45 til 50 kroner per passager. Med en forventning om samlet 100.000 afrejsende passagerer fra Karup Lufthavn i 2012 vil det betyde en merindtægt for Karup Lufthavn på 1 million kroner årligt.

Personalereduktion på 16 %

“Vi forsøger at drive lufthavn, således at det er omkostningsrelateret. Vi får ingen tilskud af vores ejere. I 2009 havde vi et underskud på 1,3 millioner kroner, men Norwegians entré i januar 2010 betød, at vi dengang kunne undgå en takststigning,“ forklarer lufthavnschef Erik Jakobsen.

Efter Norwegians exit i slutningen af oktober måned har der således været færre til at betale for driften i Karup Lufthavn. På trods af en personalereduktion på 16 % gennem opsigelse af 8-9 ansatte ud af en samlet stab på 50, udviser lufthavnens budget for 2012 alligevel et underskud på omkring 2 millioner kroner.

Det skyldes blandt andet, at lønomkostningerne de senere år er steget med op til 12 %, ligesom lufthavnen fremover forventer atfå færre indtægter på salg af flybrændstof, de-icing væske og andre tillægsydelser, der indgår i totaløkonomien.

Ingen forståelse hos Cimber Sterling

Afgiftsstigningen på 8 procent møder ikke den store forståelse hos Cimber Sterling, der nu er sluppet af med konkurrenten Norwegian efter at have tabt penge på de senere års hårde konkurrence på indenrigsruten til Karup.

“Jeg finder det beklageligt, at lufthavnen efter to år med betydelige ekstraindtægter og deraf følgende overskud nu vælger at sætte afgifterne i vejret. Den hårde konkurrence betød netop, at de to operatører på ruten har haft særdeles vanskeligt ved at sikre lønsomheden,“ siger kommerciel direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling.

Ifølge lufthavnschef Erik Jakobsen er der kun én måde, hvorpå Cimber Sterling kan undgå takststigninger. Der skal leveres mere trafik til lufthavnen, der dermed kan sikre sig en bedre omkostningsdækning.

“Hvis Cimber Sterling leverer 120.000 afrejsende passagerer fra Karup Lufthavn kan det løbe rundt, men bliver det kun 90.000 kan det ikke hænge sammen.“

Lufthavnschefen understreger, at budgettet for 2012 er baseret på 100.000 afrejsende passagerer og at man er klar til at eliminere takststigningen, hvis Cimber Sterling kan levere mere trafik.

Overvejelser omkring fremtidigt trafikprogram

Hos Cimber Sterling har man derimod overvejelser om at reducere trafikprogrammet på indenrigsruten til Karup.

“Hvis lufthavnen og dermed også ejerkredsen fastholder gebyrforhøjelserne, så må vi tage dette til efterretning i forhold til vore overvejelser omkring trafikprogrammet på Karup. Vi har brug for at fastholde et attraktivt trafikprogram, da områdets erhvervsliv ikke kan være tjent med reduktioner på ruten som følge af afgiftsforhøjelser,“ siger Jacob Krogsgaard.

Billigste enkeltbillet på ruten fra Karup til København er390 kroner inklusive afgifter, men eksklusiv tillæg for eventuelt medbragt bagage. Dermed kommer takststigningen tilhøjest at udgøre2,6 % af billetprisen.