Cimber Sterling har den hurtigste hjemmeside

Tiden er afgørende i luftfarten, og det gælder også for kunderne. En ny undersøgelse af luftfartsselskabernes hjemmesider viser, at Cimber Sterling har de korteste svartider. På de efterfølgende pladser kommer Ryanair og Air Greenland.

Tålmodighed er en dyd, som ofte kan blive sat på prøve, hvis man skal vente på at afgive sin bestilling eller finde den information, man leder efter.

Og da nærmeste konkurrent kun er et museklik væk, gælder det om at levere hurtige svartider online. Det gælder også for luftfartsselskaberne, hvor en ny undersøgelse viser, at Cimber Sterling har de hurtigste svartider.

Det er den danske internet- og sikkerhedsvirksomhed Digicure, derhar målt svartider for 15 flyselskabers hjemmesider. De dugfriske målinger viser, at Cimber Sterlings hjemmeside er hurtigstmed en gennemsnitlig svartid på 0,65 sekunder.

Umiddelbart herefter følgerRyanairs hjemmeside med ensvartid på 0,88 sekunder, mens Air France ligger bagerst med en svartid påi gennemsnit 5,3 sekunder.

Og netop hastigheden ses som et vigtigt konkurrenceparameter ved online handel og kommunikation.

”Mange flybilletter sælges i dag på nettet. Hvis en hjemmeside er for lang tid om at svare på forespørgsler, så risikerer et flyselskab, at kunderne falder fra og handler andre steder,” forklarer adm. direktør Jesper Helbrandt fra internet- og sikkerhedsvirksomhed Digicure i Lyngby.

Digicure har udarbejdet det såkaldte performanceindex for hjemmesider ved at man hvert 10. minut igennem en hel måned kontakter de valgte virksomheders hjemmesider og registrerer hvor lang tid, der går, inden siden er fuldt synlig i browseren på Digicures computer, som er forbundet til internettet med en højhastighedsforbindelse.

Tabel:Performance Index for flyselskaber 2011
Placering – Flyselskab – Svartid i sekunder
1 – Cimber Sterling – 0,65
2 – Ryanair – 0,88
3 – Air Greenland – 0,93
4 – SAS – 1,15
5 – EasyJet – 1,16
6 – Transavia – 1,38
7 – Lufthansa – 1,56
8 – Atlantic Airways – 1,85
9 – Finnair – 2,32
10 – Norwegian – 2,32
11 – British Airways – 2,72
12 – KLM – 2,85
13 – Continental – 3,67
14 – Icelandair – 4,40
15 – Air France – 5,30
Kilde: Digicure ApS. Målingerne er foretaget i perioden 9. februar 2011 til 10. marts 2011.

Den gennemsnitlig svartid for alle 15 selskabers hjemmesider er 2,21 sekunder.

Overvåger svartiderne

Hos Cimber Sterling er der ikke uventet stor begejstring for undersøgelsens resultater.

”Vi er naturligvis meget tilfredse med resultatet af undersøgelsen. Størstedelen af vores billetter sælges via vores hjemmeside, og derfor skal brugervenligheden – herunder hastigheden – være helt i top. Det er denne undersøgelse med til at bekræfte, at den er,” siger Stefan Vilner, der erkommerciel direktør i Cimber Sterling.

Hastigheden og de lave svartider på Cimber Sterling´s hjemmeside er resultatet af en målrettet indsats samtløbende overvågning.

”Vi prøver hele tiden at være proaktive. Vi har eksempelvis forskellige ‘robotter’, der løbende måler svartider. Seneste initiativ er en robot, der sender os en sms, hvis den registrerer en forhøjet svartid. På den måde er vi hele tiden orienteret om den hastighed, brugerne oplever,” siger Stefan Vilner.

Analysen illustrerer også en markant forskel. Da Digicure lavede den samme analyse for et år siden var det de store og etablerede selskaber som SAS, Lufthansa, KLM og Air France, der udgjorde fører-kvartetten, mens lavprisselskaberne dengang kun indtog midterfeltet.

Ifølge Digicure er det vigtigt, at virksomhederne optimerer deres hjemmeside, så kunderne oplever en hurtig og dermed god betjening.