I løbet af 2016 vil det tyske lavprisflyselskab Condor åbne fem nye ruter til Caribien. Det sker ved at udvide flåden med tre Boeing 767-300ER fra et russisk konkursbo.
Det tyske charter- og lavprisflyselskab Condor vil i løbet af 2016 udvide langdistanceflåde fra 13 til 16 fly. Dermed øges kapaciteten på langruterne med over 23 procent.
Ekspansionen kommer i første omgang til at foregå i München Lufthavn, hvorfra der i vintertrafikprogrammet 2016/17 etableres nye ruter til Barbados, Havana, Santo Domingo og Costa Rica. Herudover skruer Condor op for frekvenserne på ruterne til Cancun, Mauritius og Punta Cana.
Der bliver også plads til en helt ny destination, når Fort-de France på Martinique kommer med i rutenetværket. Denne rute kommer dog til at udgå fra Frankfurt Lufthavn.
“Vi har løbende udviklet vores langdistanceruter fra München gennem de senere år. Sammenlignet med denne vinter vil vi fordoble antallet af flyvninger fra München i 2016/17. Det er muligt, da vi får tre nye langdistancefly i flåden i løbet af 2016. For vores kunder betyder det et bredere udvalg af rejsemål samt større fleksibilitet i ferieplanlægningen, da vi kommer til at flyve oftere til eksisterende destinationer,“ siger Ralf Teckentrup, der er administrerende direktør for Condor og kommerciel direktør i Thomas Cook Group Airlines.
Ældre fly fra russisk konkursbo
Med 52 flyvninger om ugen til Caribien fra Frankfurt, München og Wien vil Condor kunne tilbyde det største og bredeste udbud til de tysktalende markeder.
De tre nye langdistancefly af typen Boeing 767-300ER kommer fra det russiske flyselskab Transaero Airlines, der gik konkurs i november måned sidste år. Flyene har en gennemsnitsalder på mere end 15 år.
Det er de lave brændstofpriser, der gør det muligt for Condor og andre flyselskaber at ekspandere med ældre og mere brændstofslugende fly.
Condor har altid haft en god position i det danske marked, blandt andet som følge af, at Lufthansa tidligere var ejer af selskabet og således havde en billetaftale, hvor det var muligt at benytte tilslutningsfly fra Skandinavien. I dag har Condor da også en dansk version af hjemmesiden til at markedsføre sine produkter.
Condor blev oprindeligt etableret i 1955 som Deutsche Flugdienst GmbH. Lufthansa overtog selskabet den 25. oktober 1961, hvorefter det skiftede navn til Condor. Lufthansa solgte gradvist aktierne i selskabet til rejsearrangøren Thomas Cook Group fra 2000 og fremad, og i 2013 blev Condor fusioneret ind i Thomas Cook Group Airlines.