CPH Go officielt indviet

Københavns overborgmester Frank Jensen klippede snoren til den nye CPH Go lavprisfinger, der blev indviet søndag. På åbningsdagen afviklede easyJet som eneste Go-kunde i alt syv afgange fra lavprisfingeren. Allerede mandag den 1. november etablerer easyJet sig med en ny rute til Basel i Schweiz.

Københavns Lufthavns nye lavprisfinger CPH Go, blev søndag officielt åbnet af Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og easyJets Regional General Manager, Thomas Haagensen foran et indbudt publikum.

”En fortsat udbygning og styrkelse af Københavns Lufthavn er en væsentlig forudsætning for at tiltrække flere turister og flere erhvervsinvesteringer til regionen. En stærk, international lufthavn er med til at sikre høj tilgængelighed til Danmark, og det er vi afhængige af i den internationale konkurrence mellem byer og regioner,” sagde Københavns overborgmester Frank Jensen (S) italen ved åbningen afCPH Go.

Københavns Lufthavn hæfter sig ved, at CPH Go er en integreret del af de ekisterende lufthavnsfaciliteter. Derved får rejsende til og fra CPH Go adgang til sammeservices og faciliteter som de øvrige kunder i lufthavnen. CPH Go giversamtidig lavprisflyselskaberne lavere lufthavnstakster til gengæld for opfyldelse af særlige operationelle betingelser.

Det betyder bl.a., at lavpriskunder fra CPH Goalle selv skal checke-ind ligesom ateasyJet og eventuelle andre kommende operatører skal vende flyet på 30 minutter fra det ankommer til gate og til push-back fra gate.

Et af de lavprisselskaber, der har mønstret stærkest vækst igennem de seneste par år, er easyJet, der alene i København Lufthavni 2009 voksede med 60 procent, og i 2010 kommer til at flyve med 30 procent flere passagerer end i fjor.

“CPH Go hjælper til at sikre konkurrencedygtige priser på ruter til København sammenlignet med andre europæiske lufthavne og byer. Det er en god nyhed for de europæiske forbrugere, som vi kan nå gennem vores veludbyggede netværk med destinationer i 29 lande. CPH Go er med til at forbedre Københavns position på den europæiske rangliste over foretrukne fritids- og businessdestinationer,“ siger Thomas Haagensen, easyJets Regional General Manager for Nordeuropa og Skandinavien.

Nettovæksten i Københavns Lufthavn har sidenår 2000 været isoleret til lavprismarkedet. Dengang havde lavprisselskaberne en markedsandel på 1,5 procent i Københavns Lufthavn, men i idag udgør lavprisflyselskaberne omkring 18 % af det samlede passagertal i lufthavnen. Og Københavns Lufthavn er med etableringen af CPH Go samtidig den eneste storlufthavn i Europa, der har en differentieret prissætning i forhold til de traditionelle netværksselskaber og lavprisflyselskaberne.

”Tidligere behandlede alle lufthavne alle flyselskaber ens, men gennem de seneste år har vi med succes i Københavns Lufthavn arbejdet sammen med flyselskaberne om at tilpasse produkter og udbud til netop deres behov. Det er derfor vi har indledt et strategisk samarbejde med vores største netværksselskab, SAS, om at styrke deres transferprodukt. Det er også derfor, at vi nu arbejder sammen med vores næststørste kunde, Norwegian, om at samle hovedparten af deres trafik på Finger A, og det er også derfor, at vi nu har bygget CPH Go, der er møntet på den håndfuld rendyrkede europæiske lavprisselskaber, der har behov for et enkelt, målrettet lufthavnsprodukt,” siger Henrik Peter Jørgensen, der er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne A/S.

Foto: Overborgmester Frank Jensen (S) klippede snoren ved den officielle indvielse af CPH Go.