Boeing 787-8 Dreamliner fra Qatar Airways.

CPH permanent Dreamliner-lufthavn

På søndag indsætter Qatar Airways en Boeing 787 Dreamliner i regelmæssig daglig drift på ruten mellem København og Doha. Dermed bliver CPH permanent medlem af Dreamliner-klubben.

Interessen var enorm, da Norwegian som det første selskab i starten af august kom til Københavns Lufthavn med en Boeing 787 Dreamliner. Men reelt var der kun tale om træningsflyvninger på en enkel eftermiddagsrotation fra Oslo i 5-6 dage.

Først på søndag bliver Københavns Lufthavn permanent medlem af den stadig større klub af lufthavne over hele verden, som kan byde drømmeflyet velkommen på regulær basis. Det sker når en Boeing 787 Dreamliner fra Qatar Airways lander på Amager og erstatter de Airbus A330-fly, som selskabet ellers bruger på den daglige rute mellem København og Doha.

På Dreamliner-landkortet
København er langt fra den første europæiske destination, hvor Qatar Airways anvender Dreamlineren. Faktisk er fem af de syv ruter, hvor selskabet i dag bruger Dreamlineren, europæiske destinationer. Det er Frankfurt, London Heathrow, Zürich, München og fra 1. august Stockholm Arlanda. Københavns Lufthavn måtte nemlig lide den tort at se rivalerne fra Arlanda blive den første skandinaviske lufthavn med regelmæssig Dreamliner-betjening. I midten af august begyndte Norwegian også at operere Dreamlinere fra Arlanda, ligesom British Airways bruger eftermiddagsafgangen på ruten mellem London Heathrow og Stockholm Arlanda til træningsflyvninger med Dreamlineren.

De to øvrige nuværende Dreamliner-destinationer er Riyadh og Jeddah, begge i Saudi-Arabien. Desuden indsættes flyene i ny og næ på ruter til Dubai og Kuwait.

Sammen med København kommer også Oslo, Bangalore og Delhi fra på søndag på Qatar Airways’ Dreamliner-landkort.

Boltre sig på 80 tommer
Qatar Airways har indrettet sine indtil videre otte Boeing 787 Dreamlinere i et to-klasses layout med 22 sæder på business class og 232 sæder på economy. Mens business class-sæderne har den største seatpitch og bredde i Qatar Airways’ flåde, så er economy-sæderne til gengæld de mindste med mindst benplads på tværs af Qatar Airways flåde. Mens business class-passagererne kan boltre sig på en 80 tommer lang og 30 tommer bred lie-flat bed, så må passagererne længere tilbage i flyet tage til takke med 31 tommer seat pitch og en bredde af sæderne på 17,2 tommer.

Med hensyn til plads i kabinen er Dreamliner-produktet på economy class således dårligere end det produkt, som Qatar Airways tilbød på de Airbus A330-fly, som hidtil betjente ruten. Her var der en tomme mere til benene. Til gengæld vil rejsende på business class kunne mærke en stor forskel. Således udvides benpladsen fra 60 til 80 tommer. Og sædet gøres 10 tommer bredere fra 20 til 30 tommer. De 22 business class-sæder er opstillet i en skrå 1-2-1 opstilling der betyder, at passagererne ved vinduerne har 6-7 vinduer helt for dem selv og kigger skråt ud af vinduerne.

Qatar Airways har bestilt 30 Boeing 787 Dreamliner-fly medoption på yderligere 30. Desuden er selskabet lanceringskunde til Airbus’ Dreamliner-udfordrer, Airbus A350XWB, som Qatar Airways har bestilt i alt 80 eksemplarer af i to forskellige versioner.