Næsten to millioner rejsende benyttede Københavns Lufthavn i februar, hvilket er månedsrekord. Indenrigstrafikken er dog i frit fald.
Helt nøjagtigt 1.995.479 rejste igennem Københavns Lufthavn i februar, hvilket er en stigning på 1,9 procent i forhold til samme måned i fjor. År til dato er antallet af passagerer steget med 2,1 procent. Det er fortsat de lange ruter, der trækker væksten i Nordens største lufthavn, idet den interkontinentale trafik steg med 10,8 procent.
“De interkontinentale ruter til for eksempel Hongkong betyder, at rejsende fra Skandinavien og Nordeuropa kan vælge at flyve via København og ud i verden fremfor at rejse via de store hubs som Frankfurt, London og Amsterdam. Det er afgørende, hvis vi skal fastholde og udvikle Københavns Lufthavn som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt,” siger Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye.
Indenrigs falder fortsat
Knap så rosenrødt ser det dog ud, når man kigger på indenrigstrafikken, der trods takstnedsættelser og kampagner for flere rejsende fortsætter med at falde.
Der var hele 7,8 procent færre indenrigsrejsende som følge af, at flyselskaberne har reduceret antallet af afgange med en stort set tilsvarende procentsats. At faldet i februar ikke er en enlig svale, understreges af, at indenrigstrafikken i januar faldt med 6,2 procent, og i hele 2018 var der 1,5 procent færre indenrigsrejsende end året før.
Dermed udgør indenrigstrafikken i dag blot 5,5 procent af den samlede trafik mod 7-8 procent for blot fem år siden.
Hongkong driver transfervækst
Faldet i indenrigstrafikken er dog også de eneste negative tal, der er at finde i denne måneds trafikstatistik.
Europatrafikken steg med 1,2 procent, og antallet af passagerer, der transferer i København, steg med 5,7 procent. Ifølge Københavns Lufthavn er halvdelen af væksten i transfertrafikken drevet af SAS’ rute til Hongkong.
SAS står for 80 procent af transfertrafikken i København, mens flyselskaber som Air Canada, Air China, Air India og Qatar Airways også er med til at trække væksten i transfertrafikken i februar.
Relaterede artikler:
Dobbelt så mange på langruter som på indenrigs i CPH
Her er de 20 største nordiske lufthavne i 2018
Konkurrence øges mellem skandinaviske storlufthavne