CPH vinder finnernes hjerter

Flere direkte forbindelser og en mental gevinst ved tidsforskellen har fået finnerne til at tage godt imod Blue1’s beslutning om at flytte sit trafikknudepunkt fra Helsinki til København.

Fra slutningen af marts i år har SAS-datterselskabet Blue1 haft Københavns Lufthavn som sit trafikknudepunkt for trafikken mellem de finskeregioner og Europa.

Tidligere sendte selskabet passagererne via Helsinki. Men som et led i SAS’ generelle 4Excellence-spareprogram, hvor især Blue1 trak ned i regnskabet, blev ruteprogrammet lagt om. Det betyder at Blue1 via 7 – 8 ruter fra forskellige finske byer sender omkring 300.000 passagerer ind til København.

Og for finnerne betyder det ikke noget, at de ikke længere skal mellemlande i deres egen hovedstadslufthavn.

”De nationale hensyn spiller ingen rolle længere. Fartplaner, antallet af daglige flyvninger og prisen er det, som er vigtigt nu til dags,” siger Blue1’s kommunikationsdirektør, Tom Christiden, til CHECK-IN.dk.

Mental betydning
Finland er en time foran Danmark, og den tidsforskel har en stor mental betydning for de finske flyrejsende, som skal ned i Europa og har valget mellem at skifte fly i Helsinki eller København.

”For mange er der stor forskel på om man skal afsted før eller efter klokken seks om morgenen for at nå det store rush af afgange til europæiske destinationer fra Helsinki og København omkring klokken otte lokal tid. Ved at flyve halvanden time ned i Europa og skifte tidszone kan man opnå at skulle op til en time senere afsted, end hvis man skulle skifte fly i Helsinki,” forklarer Tom Christiden.

Han peger desuden på, at Københavns Lufthavnhar knap 150 direkte ruter, mens Helsinki har under 100. Dermed er udbuddet af forbindelser videre ud i Europa og verden større.

De finske virksomheder har gennem flere år efterspurgt bedre forbindelser til trafikknudepunktet i København, men også de privatrejsende har taget godt imod det nye fokus på Danmark.

”Mange finner har været i Stockholm og Sverige mange gange. Til gengæld kender de ikke så meget til København og Danmark. Derfor ser vi også en stor andel af turister i vores fly,” forklarer Tom Christiden.