Afgangstavle i Københavns Lufthavn (Foto: Jasper Carlberg)

Danmark har laveste flytilgængelighed i Skandinavien

Sverige og Norge er bedre forsynet med direkte og indirekte flyruter, end det er tilfældet med Danmark, viser en ny undersøgelse fra ACI Europe.

Det er velkendt, at flyforbindelser er grundlaget for vækst, såvel nationalt som regionalt. Derfor er det vigtigt at være velforsynet med mange og frekvente flyruter, så tilgængeligheden til og fra et område bliver bedst mulig.

Den europæiske afdeling af Airport Council International (ACI Europe) har netop offentliggjort den årlige konnektivitetsrapport, der giver et overblik, hvor godt de europæiske lufthavne og lande er forsynet med direkte og indirekte flyruter.

Listen toppes af Spanien, Tyskland og Storbritannien, der samtidig har nogle af Europas største lufthavne. Norge er nummer otte på listen, mens Sverige kommer ind som nummer 12. Danmark må i stedet se sig henvist til en plads nummer 15 foran Østrig, Irland, Belgien og Finland.

 Lufthavn Direkte Indirekte Samlet
 Oslo (OSL)  2.566 4.002 6.568
 Bergen (BGO) 776 990 1.766
 Trondheim (TRD) 621 711 1.332
 Tromsø (TOS) 509 295 805
 Stavanger (SVG) 502 827 1.329
 Bodø (BOO) 462 183 645
 Øvrige 2.073 1.376 3.449
 Norge 7.509 8.384 15.894
 Stockholm (ARN) 2.534 5.727 8.261
 Gøteborg (GOT) 703 2.443 3.146
 Stockholm (BMA) 523 215 738
 Malmø (MMX) 253 146 399
 Øvrige 532 674 1.206
 Sverige 4.545 9.205 13.750
 København (CPH)  2.691  6.242  8.933
 Billund (BLL)  347  1.493  1.840
 Danmark  3.038  7.735  10.773

 

Fra Danmark er der 3.038 direkte forbindelser samt 7.735 indirekte flyforbindelser. Det giver en samlet lufthavnskonnektivitet på 10.773 for København og Billund sammenlagt. Det er lufthavnene i disse to byer, der indgår i undersøgelsen, der er svækket af, at den ikke inkluderer de øvrige danske regionale lufthavne. Men det vil formentlig ikke ændre ved totalbilledet, hvis lufthavnene i Aalborg, Aarhus, Karup, Rønne og Esbjerg var inkluderet i undersøgelsen.

Definitionen på direkte konnektivitet handler ikke alene om antallet af destinationer, der flyves til, men også hvor mange frekvenser, der er per rute. Konnektiviteten vil således være højere, når der eksempelvis er fire daglige afgange til en destination i stedet for én. Den indirekte konnektivitet måles på antallet af forbindelser der er tilgængelige via hub-lufthavne. Er der eksempelvis flyforbindelse til Amsterdam-Schiphol, Istanbul-Atatürk eller Dubai International Airport, så vil der være et stort antal forbindelser, der er tilgængelige fra disse lufthavne.

CPH foran skandinaviske konkurrenter
I Danmark er det naturligvis Københavns Lufthavn, der fører an, med en direkte konnektivitet på 2.691 og indirekte på 6.242, hvilket giver i alt 8.933 forbindelser. Det rækker samtidig til en placering som nummer 12 blandt de europæiske lufthavne, og lige bag CPH ligger Oslo Lufthavn som nummer 13 og Stockholm-Arlanda som nummer 14.

At Danmark på nationalt niveau ligger lavere end Norge og Sverige hænger sammen med, at især Norge men til dels også Sverige har nogle stærk regionale lufthavne med mange og hyppige flyforbindelser. Samtidig er indenrigsrutenettet meget veludviklet i vores skandinaviske nabolande som følge af de store afstande.

Den direkte konnektivitet i lufthavnene i Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Gøteborg er således bedre end i Billund Lufthavn, men når det handler om indirekte konnektivitet er Gøteborg-Landvetter den eneste regionale lufthavn i Norge og Sverige, der er bedre.

Billund Lufthavn har en direkte konnektivitet på 347 og 1.495 på indirekte konnektivitet. Det svarer samlet til 1.840 forbindelser for den internationale vestdanske lufthavn, hvilket er en fremgang på 54,9 procent siden 2008.

15. bedste hub i Europa
ACI-rapporten kigger også på hub-konnektivitet, hvilket er vigtigt for de lufthavne, der ønsker at være et transferknudepunkt. Her er der analyseret, hvor mange flyforbindelser, der er adgang til via det specifikke hub, hvor der tages højde for minimum connecting times samt kvaliteten af flyforbindelserne.

Her er Frankfurt Lufthavn blevet den suverænt førende i Europa med en hub-konnektivitet på 78.914 forbindelser efterfulgt af Amsterdam-Schiphol med 57.781 og Paris-CDG med 48.594. Københavns Lufthavn finder man på en 15. plads (5.643), mens Oslo Lufthavn (4.168) kommer ind som nummer 19 og Stockholm-Arlanda (3.458) som nummer 22.

Dermed cementerer Københavns Lufthavn sin rolle som en vigtig hub-lufthavn i Skandinavien. Mindre godt er det, at CPH siden 2008 er gået 27,5 procent tilbage i hub-konnektivitet, mens Oslo Lufthavn og Stockholm-Arlanda er gået frem med henholdsvis 33,0 og 48,6 procent.

 

Relaterede artikler:

Helsinki bedst forbundet i Norden

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

CPH blandt Europas hurtigst voksende lufthavne