Bombardier CRJ200 fra Global Reach Aviation (Foto: Global Reach Aviation/PR)

Dansk flyselskab går fra minus til plus

Billund-selskabet Global Reach Aviation er gået fra et driftsunderskud på tre millioner til et overskud på seks millioner kroner før skat.

Det danske flyselskab, Global Reach Aviation (GRA), med domicil i Billund, er på vej fremad efter et par svære år. Efter et 2017, der markerede et farvel til store driftsunderskud, er det i 2018 lykkedes selskabet at opnå en resultatforbedring på driften på næsten 9,5 millioner kroner.

Dermed går GRA fra et minus på tre millioner kroner til et plus på næsten 6,5 millioner kroner på driftsresultatet. Efter finansielle poster og før skat blev nettoresultatet i 2018 på næsten seks millioner kroner.

GRA har en ejerkreds på fem personer, hvor administrerende direktør Claus Jacob Rasmussen sammen med ægtefællen Camilla Engelbredt sidder på 33,3 procent af aktierne. Bestyrelsesformand er Henrik Kleis, der er partner i advokatvirksomheden DLA Piper i Aarhus, og han er tilfreds med resultatet for 2018.

“Vi har opnået et resultat på lige under seks millioner kroner før skat, hvilket er helt som forventet. Det viser, at det vi planlagde efter også holdt. Ved slutningen af regnskabsåret 2017 stod det klart, at vi havde vendt forretningen og var på rette vej. Da vi startede 2018 lagde vi en god plan for at fortsætte de gode takter, og den er vi kommet i mål med. Årsrapporten taler sit tydelige sprog,” siger Henrik Kleis.

Alle hjælper hinanden
Global Reach Aviation, der beskæftiger sig med VIP-charterflyning og ACMI, har ikke egen driftstilladelse, hvorfor flyene opereres på en tysk driftstilladelse fra ProAir Aviation. Her er selskabets to Bombardier CRJ200 tilknyttet med de tyske registreringer D-ANSK og D-AGRA. Netop D-ANSK har tidligere tilhørt første Cimber Air og sidenhen Cimber Sterling.

Selvom GRA ikke opererer under egen selvstændige driftstilladelse, så bemander flyselskabet selv flyene og står for operationer, schedulering og planlægning af vedligeholdelse.

Selskabet arbejder under et særligt “One Crew Concept”, hvor kabine og cockpit arbejder sammen. Selvom hver enkelt i besætningen har særlige opgaver, som de er trænet til, så hjælper man hinanden på tværs. Ifølge selskabets ledelse er det et koncept, som gennemsyrer hele forretningen, hvor det er vigtigt, at kunderne møder samme service og kvalitet, uanset hvem, de taler med.

“I det seneste år – i takt med stabiliseringen på de forskellige medarbejderområder – har ledelsen fået frigivet flere ressourcer til at tænke endnu mere strategisk, og vi står aldrig stille. Vi har en meget foretagsom ledelse i GRA, hvor de vigtige strategiske beslutninger naturligvis diskuteres og besluttes på bestyrelsesniveau, men vi bakker op om ånden i GRA, som er den, der gør firmaet til noget særlig,” understreger bestyrelsesformanden, der er glad for at være en del af teamet.

 

Relaterede artikler:

Dansk flyselskab på vej ud af kraftig turbulens

Revisor undsiger to danske flyoperatører

Dansk flyselskab skifter bestyrelsen ud