Aalborg-flyselskabet North Flying, der driver en indenrigsrute i Norge for Air Norway, må indtil videre indstille flyvningerne for at gøre plads til udvidelser for kampfly.
Fredag den 16. december flyver Air Norway for foreløbig sidste gang mellem Ørland og Oslo Lufthavn og derfra videre til Aalborg. Årsagen er, at den 2.714 meter lange startbane i Ørland Lufthavn, der drives af kommunen i samdrift med den militære flyvestation, skal forlænges og have ny belægning fra begyndelsen af året. Det hænger sammen med, at den norsk regering har valgt at anskaffe F-35 kampfly, som skal stationeres på flyvestationen i Ørland.
Men det er tilsyneladende heller ikke endeligt afklaret, om Air Norway kommer i luften igen, når banearbejdet er afsluttet.
“På grund af banearbejdet vil der ikke blive flyvning i perioden januar til marts 2017, og vi arbejder med at få et økonomisk fundament til at starte op i april 2017,” hedder det på selskabets hjemmeside.
Air Norway AS er et joint-venture samarbejde mellem Ørland Kommune (50 %), Nordic Air (33,33 %) samt North Flying i Aalborg med de resterende 16,67 procent af aktierne. Nordic Air med hjemsted i Aalborg Lufthavn er samtidig moderselskab for North Flying, hvorfor den danske luftfartskoncern samlet ejer 50 procent af det norske luftfartsprojekt.
Air Norway flyver med 19 sæders Fairchild Metroliners daglige rundture mellem Ørland og Oslo med undtagelse af lørdage. Fredag aften flyves der fra Oslo tilbage til basen i Aalborg og søndag aften er det muligt at flyve Aalborg-Oslo-Ørland, når flyet skal tilbage i norsk rutefart, inden en ny uge starter op. Ørland Kommune har stillet en underskudsgaranti for driften af ruten.
Lufthavnen, der ligger i Sør-Trøndelag fylke nær Trondheim benyttes kun af Air Norway og Ørland Flyklubb. Herudover kan der af og til være ad-hoc chartertrafik til lufthavnen.
Forventer opstart i april
Hos North Flying er der optimisme i forhold til rutens fremtid.
“Vi arbejder med at forbedre økonomien i driften, men vi forventer og håber, at ruten starter igen til april,” siger administrerende direktør Winston Rose fra North Flying til CHECK-IN.dk.
Den midlertidige time-out blev besluttet i Air Norways bestyrelse og hænger sammen med de operationelle begrænsninger i relation til baneudvidelsen i Ørland.
“Grundet begrænsninger af parallelbanen, mens udbedring og forlængelse af landingsbanen står på, besluttede Air Norways bestyrelse ikke at flyve i denne periode. Hvis forbedringerne af landingsbanen ikke skulle have været udført, ville flyvningerne have fortsat som hidtil,” lyder det fra North Flying-direktøren.
Air Norway har eksisteret siden 2003 og har tidligere også drevet ruten mellem Fagernes og Oslo. I det seneste aflagte regnskab for 2015 realiserede selskabet et driftsunderskud på næsten 1,3 mio. norske kroner baseret på en samlet omsætning på 11,9 mio. norske kroner.
Relaterede artikler:
Nyt millionunderskud i North Flying
North Flying går fra stort minus til lille plus
Flyselskab tvinger Dantax til nedjustering
Danske flyselskaber får 5 rutekontrakter i Norge