Dansk luftfart er sund og levedygtig

Set over en længere historisk periode har aktørerne i den internationale luftfart ikke været i stand til at tjene penge. Men de danske luftfartsselskaber er tilsyneladende kernesunde, hvis man lige ser bort fra Cimber Sterling og det fællesskandinaviske SAS. Det viser LUFTFART 2010, der er en ny samlet dokumentation af luftfartsbranchen i Danmark.

Den internationale luftfart har historisk haft svært ved at tjene penge. Det viser en ny opgørelse fra den internationale luftfartsorganisation IATA, der repræsenterer 230 luftfartsselskaber og hele 93 % af den internationale passagertrafik.

Igennem de seneste næsten 40 år fra 1972 og frem til udgangen af 2010 har luftfarten samlet haft positive resultater til en samlet værdi af 87,9 milliarder dollars. Men summen af år med negative resultater løber op i 92,2 milliarder dollars, hvorfor luftfarten i denne periode samlet har haft et tab på 4,3 milliarder dollars.

Uretfærdigt negativt mediefokus

Når talen falder på dansk luftfart ledes tankerne ofte hen på Cimber Sterling og SAS. Begge har hidtil været størst og dominerende i det danske luftfartsmarked, Men igennem de senere år har begge selskaber leveret utilfredsstillende økonomiske resultater, hvilket har medført negativ mediefokus på luftfarten i Danmark. Lidt uretfærdigt i forhold til de mange aktører indenfor den danske luftfartsbranche, der igennem en årrække har formået at levere pæne overskud til ejerne.

Luftfartsselskaberne i Danmark har samlet i det seneste regnskabsår tabt 19 millioner kroner. Men det giver i realiteten et skævt billede af de faktiske forhold, idet Cimber Sterling alene kunne præsentere et tab på 228 millioner kroner i seneste regnskabsår, der sluttede den 30. april 2010. Til gengæld kunne de øvrige danske luftfartsselskaber samlet bryste sig af et nettoresultat på 209 millioner kroner. Det sønderjyske luftfartsselskab har således sat flere penge til end resten af de øvrige danske luftfartsselskaber har tjent – inklusive selskaberne i Grønland og på Færøerne.

Mange veldrevne nicheoperatører

Det er mange positive historier hos de danske luftfartsselskaber, således bl.a. for SUN-AIR of Scandinavia i Billund samt Danish Air Transport med hovedkvarter i Vamdrup. Begge er eksempler på veldrevne nicheoperatører, der de seneste mange år har leveret gode økonomiske resultater. Også indenfor charterflymarkedet kan danske luftfartsselskaber levere varen. Thomas Cook Airlines og det kun fire år gamle Jet Time kan begge levere overskud i en periode, der har været præget af brændstofprisernes himmelflugt og en islandsk askesky, der kom på tværs.

Helt exceptionelle er præstationerne hos det A.P. Møller-Mærsk ejede Star Air, der hvert år leverer en imponerende bundlinje, der tilsyneladende kan tilfredsstille ejerne på Esplanaden, selvom virksomheden ikke strategisk passer ind i koncernens øvrige aktiviteter. I det seneste regnskabsår kunne Star Air præsentere et nettoresultat på 67 millioner kroner ud af en omsætning på 711 millioner kroner.

Danmark har altid haft en særlig pionerrolle indenfor luftfarten. Det er formentlig også årsagen til, at der findes mange veletablerede luftfartsvirksomheder indenfor en række nicher og special-segmenter. I Sønderborg findes Skandinaviens største fly-management virksomhed Air Alsie, mens Nordjylland er hjemsted for Skandinaviens største taxafly-operatør North Flying med base i Aalborg Lufthavn. Igen er det virksomheder, der traditionelt har leveret positive resultater på bundlinjen.

Afledte industrier har tabt 1,2 millarder kroner på fem år

Anderledes ser det ud, når man bevæger sig over til de afledte industrier. Handling-selskaberne og cateringvirksomhedene har historisk haft store problemer med at tjene penge i det danske marked. Det på trods af en duopol-lignende situation, hvor der i øjeblikket kun er to ledende virksomheder i Københavns Lufthavn indenfor hvert af de to segmenter flyhandling og catering. Samlet har de fire selskaber tabt omkring 1,2 milliarder kroner gennem de seneste fem år.

En helt særlig del af den danske luftfartsindustri er investering i og udlejning af fly. Her finder man selskabet Nordic Aviation Capital i Billund, der er verdens største leasingselskab indenfor turbopropfly. Selskabet er meget veldrevet og leverer et imponerende afkast, der i seneste regnskabår udgjorde mere end 200 millioner kroner.

Forskellige rammebetingelser for lufthavnene

Blandt lufthavnene er Københavns Lufthavn en historie for sig med den australske investeringsfond Macquarie og den danske stat som hovedaktionærer. Lufthavnen leverede i et 2009 et nettoresultat på 614 millioner kroner gennem en overskudgrad på over 35 %.

Så godt ser det ikke ud i de danske provinslufthavne, hvis økonomiske resultater er svært sammenlignelige, da lufthavnene opererer under forskellige rammebetingelser. Nogle lufthavne er kommunalt-ejede, andre drives af kommunale aktieselskaber og endnu andre af kommunale andelsselskaber. I de lufthavne, hvor der deles infrastruktur med Forsvaret kan det være svært at vurdere den reelle omkostningsdækning. Fakta er dog, at drift af provinslufthavne ikke hidtil har været en guldrandet forretning. Hertil er der for mange lufthavne indenfor et begrænset geografisk område til at der kan skabes kritisk masse.

”Når det hele gøres op er slutfacit, at dansk luftfart i bund og grund er kernesund, hvis man betragter de mange nicheoperatører, der har fundet sin plads i markedet. Derimod er betingelserne vanskeligere for de bredere funderede selskaber som Cimber Sterling og SAS. Hvis man vil være ’hele Danmarks flyveselskab’ – eller endda hele Skandinaviens flyselskab – kan man komme i en konkurrencesituation, hvor det begrænsede hjemmemarked kan vanskeliggøre betingelserne for at opnå tilfredsstillende indtjening,” vurderer direktør Ole Kirchert Christensen fra Travelbroker.

Konklusionerne er med baggrund i LUFTFART 2010, der er en ny samlet dokumentation af luftfartsbranchen i Danmark. LUFTFART 2010 er udgivet af Travelbroker Nordic i 200 hånd-nummererede eksemplarer og koster 3.495 kroner eksklusiv moms pr. eksemplar. Læs mere om LUFTFART 2010 her.