Dansk pilot leder af MH370-efterforskning

Den danske pilot Otto Willum Nielsen er blevet leder af en efterforskningsgruppe i Kina, der skal medvirke til at kaste lys over skæbnen for MH370.

Flere end 150 af de 239 savnede passagerer og besætningsmedlemmer fra det forsvundne Malaysia Airlines-fly var kinesiske statsborgere. Derfor har de kinesiske myndigheder også involveret sig i efterforskningen af baggrunden for MH370´s forsvinden.

De kinesiske luftfartsmyndigheder CAAC (Civil Aviation Administration of China) har nedsat en særlig efterforskningsenhed, der skal bidrage til at kaste lys over, hvordan det store Boeing 777-fly kunne forsvinde.

Til at lede den særlige efterforskningsgruppe har man udpeget den 67-årige danske pilot Otto Willum Nielsen, der er pensioneret fra det kinesiske flyselskab Xiamen Airlines.

Ifølge Otto Willum Nielsen er han udpeget som leder af efterforskningsgruppen og refererer direkte til Wu Chengchang, der direktør for Aviation Safety Office under CAAC.

Tidligere har den danske pilot været flittigt citeret i danske medier i forbindelse med sagen omkring MH370, men i den nye rolle er det ikke muligt for Otto Willum Nielsen at levere samme informationer som tidligere.

“Lige nu er jeg blevet underlagt en tavshedspligt, og jeg er derfor kommet under nogle nye regler med hensyn til at udtale mig,“ forklarer Otto Willum Nielsen til CHECK-IN.dk fra Thailand, hvor han i øjeblikket befinder sig sammen med efterforskningsgruppen.

Mange teorier
Den pensionerede danske pilot er i den særlige situation, at han kendte den 53-årige erfarne flykaptajn Zaharie Ahmad Shah, der havde ansvaret i cockpittet, da MH370 forsvandt.Otto Willum Nielsen har således ferieret med den malaysiske flykaptajn og dennes familie samt besøgt ham flere gange privat i hjemmet i Kuala Lumpur.

På et ret tidligt tidspunkt gjorde Otto Willum Nielsen sig til talsmand for, at flyet ikke skulle findes i den sydlige korridor, hvor hele efterforskningen relativt hurtigt blev drejet hen. Han mente nemlig, at MH370 angiveligt havde været udsat for en kapring og at flyet via en rute i den nordlige korridor var landet i eksempelvis Yemen, Somalia, Oman, det nordlige Pakistan eller Kasakhstan.

Den danske pilot har også tidligere støttet en konspirationsteori om, at MH370 blev skudt ned af jagerfly fra Malaysia som en præventiv handling for at undgå et terrorangreb, hvis flyet vitterligt var blevet kapret.

Netop Otto Willum Nielsens teorier samt hans senioritetsniveau har angiveligt været årsagen til, at han er valgt til at lede en særlig efterforskningsgruppe.

“Jeg er den ældste og mest erfarne blandt de piloter, der har været tilknyttet den kinesiske efterforskning, og indtil videre har alle mine teorier vist sig at være korrekte, eller så korrekte som muligt,“ forklarer Otto Willum Nielsen.

For mange modstridende informationer
Trods tavshedspligten er det dog muligt at udtale sig omkring et særligt forhold. Det er den netop offentliggjorte rapport fra den britiske kommunikationsvirksomhed Inmarsat, der har beregnet en position, hvor flyet angiveligt er styret i havet i Det Indiske Ocean.

“Vi er stadig ikke overbevist om, at MH370 fløj sydpå som anført af Inmarsat, og hvis det er tilfældet, har den ikke fløjet så langt som de siger. Jeg kan ikke videregive mine personlige spekulationer, men udelukkende videregive fakta,“ siger den danske flykaptajn.

Ifølge Otto Willum Nielsen ville det tage 20 minutter at ramme vandet, hvis MH370 var løbet tør for brændstof i 10.700 meters højde. Dermed ville flyvetiden have været syv timer og 40 minutter plus 20 minutter, hvilket er samlet otte timer. Men Inmarsat rapporten hævder, at man havde fulgt flyet i flere end otte timer.

Her nævner den danske chefefterforsker, at de kinesiske myndigheder har interviewet fem forskellige mennesker på øgruppen Maldiverne, der hævder på den pågældende dag, hvor flyet forsvandt, at have set et stort passagerfly flyve i lav højde over en af øerne.

“Der er for mange modstridende informationer og vigtige detaljer, der er kommet for langsomt frem eller aldrig ankommer.“

Med lederskabet af efterforskningsgruppen i CAAC er det Indtil videre udelukkende de kinesiske luftfartsmyndigheder, der kommer til at nyde godt af Otto Willum Nielsens teorier om skæbnen for MH370.