Millioner af flypassagerer venter hver dag mere eller mindre tålmodigt i verdens lufthavne. Nu forkorter en dansk løsning ventetiden for passagerer.
Det lille danske firma Copenhagen Optimization har det seneste år arbejdet med flere internationale lufthavne herunder London Heathrow, hvor ventetiden i security er blevet reduceret gevaldigt gennem forbedret planlægning. I Genève Aéroport er antallet af dage med mindre end fem minutters ventetid blevet femdoblet og i Dublin Airport er passagergennemstrømningen per medarbejder øget med godt 10 procent.
Resultaterne er opnået gennem en planlægningsmetode som blev anvendt til at skabe signifikante resultater, mens stifterne af Copenhagen Optimization arbejdede i Københavns Lufthavn.
Planlægningsmetode baserer sig på intelligent udnyttelse af det data, som i dag bliver samlet op i lufthavnen – eksempelvis hvornår hver enkelt passager har scannet sit boardingkort ved ankomst til Security, og hvor mange bakker hver passager kører gennem security-scanneren.
Otte år i Københavns Lufthavn
Potentialet i teknologien bliver understreget af, at lufthavne blot er et af de steder, hvor planlægning af logistik har stor betydning. Rent faktisk er Rigshospitalet i dag den største kunde hos Copenhagen Optimization.
“Vi har succesfuldt transformeret vores approach inden for lufthavne til hospitaler og har skabt signifikante resultater i vores første år på Rigshospitalet,” forklarer Kasper Hounsgaard, der stiftede firmaet i 2014 sammen med Anders Dohn. Efter otte år i Københavns Lufthavn gik de to deres egne veje. I lufthavnen ledede de til sidst de to primære planlægningsafdelinger.
Stort logistisk puslespil
Et investeringstilskud på 2,6 millioner kroner fra Investeringsfonden skal gøre virksomheden i stand til at gøre sit indtog i andre brancher end luftfart og hospitalsbranchen. Brancher der har brug for stor kontrol, og som dagligt skal have et stort logistisk puslespil til at fungere. Med investeringen vil Copenhagen Optimization udvikle en software som kan supplere rådgivningen, og give dem mulighed for at give kunden en samlet pakkeløsning. IT-løsningen vil samtidig øge muligheden for, at slå sig fast på det internationale marked.
Virksomheden består nu af et team på 8 dedikerede ansatte, og planen er at styrke teamet yderligere.
Relaterede artikler:
CPH: Vores ventetid er i verdensklasse