Hjemmesider fra KLM og Air France. (Foto: Jarretera | shutterstock.com)

Air France-KLM vil udnytte koncernens data bedre

Flere end 100 ansatte tager snart hul på den omfattende opgave med at flytte Air France-KLMs data fra fysiske servere til en internetbaseret løsning. Det ventes at give nye muligheder.

Mange virksomheder producerer store mængder data som følge af den daglige drift. Det gælder ikke mindst flyselskaber. Udfordringen er i vidt omfang at kunne behandle dataene således, at de kan benyttes til andre formål.

Det skyldes, at data ofte befinder sig i et væld af forskellige og ustrukturerede systemer, men det vil Air France-KLM nu ændre på med en ny aftale, der er blevet indgået med IT-konsulentvirksomheden Tata Consultancy Services.

De to selskaber har arbejdet sammen i 30 år, og næste skridt i parløbet bliver, at Air France-KLMs data skal flyttes til en cloudbaseret løsning, hvilket vil betyde, at man kan bruge det til at forbedre driften, få dybere indsigt i en række områder og på sigt behandle det med kunstig intelligens.

Sætter mange folk på opgaven
I øjeblikket opbevares koncernens data i en række datacentre, hvor det ligger på fysiske servere, men Tata Consultancy Services får til opgave at flytte dem op i skyen, og dermed vil de fremover kunne tilgås og behandles via internettet. Det kaldes cloudcomputing.

Det er blandt andet data om flyoperationer, passagerinformation, vedligeholdelse, selskabernes e-handelsplatforme og meget mere, der skal migreres til en såkaldt cloudbaseret løsning, da det giver en række nye muligheder i forhold til at behandle dem.

Det ventes, at dataene herefter vil kunne bidrage til at effektivisere og strømline driften hos Air France-KLM og øge graden af innovation, da man både kan hente ny viden fra dataene samt modernisere den tilgang til teknologi, som benyttes af koncernen, lyder det.

Det er 100 ansatte fra Tata Consultancy Services i Frankrig, Holland og Indien, der sammen med IT-folk fra Air France-KLM vil arbejde på projektet. Det ventes, at man vil kunne få adgang til at behandle det første data i skyen inden for et år.

Skal være den mest datadrevne
Koncerndirektør og IT-direktør Pierre-Olivier Bandet fra Air France-KLM siger, at bedre udnyttelse af data er en nødvendighed i en branche, der udvikler sig med hastige skridt.

”Vi er glade for at åbne et nyt og spændende kapitel med vores mangeårige partner Tata Consultancy Services for at få mest muligt ud af vores data og nye teknologier til at blive endnu mere datacentrerede og agile for at imødekomme og overgå vores kunders forventninger.”

Ifølge Krishnan Ramanujam, der er direktør for forretningsområdet Consumer Business Group hos Tata Consultancy Services, har man hos IT-konsulentvirksomheden ambitioner på vegne af det nye data-samarbejde.

”Vi har et stort ønske om at hjælpe Air France-KLM med at blive den mest datadrevne flyselskabskoncern i verden og fortsætte med at nå nye højder inden for lufttransport, kundeoplevelse, operationel ekspertise og bæredygtighed i de kommende årtier.”


Relaterede artikler:

OL kostede Air France-KLM 1,2 milliarder kroner

KLM igangsætter spareplan: ”Det vil gøre ondt”

Kvartalsresultat falder med 220 millioner euro