Er man bange for at flyve, er langruter det sidste i verden, som man ønsker at give sig ud på. Et nyt kursus vil hjælpe mennesker med angst for lange flyvninger.
I mange år har Flytryg hjulpet mennesker med angst for flyvning. På kurser, som både indeholder teori og praksis, har 1.500 kursister gennem tiden fået afhjulpet angsten hos Flytryg, så de ikke længere skulle være bange for at sætte sig i et fly.
Nu lancerer Flytryg et nyt kursus, hvor fokus ikke kun er at overvinde angsten for at flyve men også angsten for at flyve langt.
”Specielt i de sidste tre år har der været kursister, som har sagt, at det ville være rart, hvis vi kunne prøve kræfter med lidt længere rejser, specielt lange ture over vand og om aftenen,” fortæller indehaver af Flytryg, Ulrik Lindegaard Pedersen til CHECK-IN.dk.
”Vores princip har egentligt altid været, at kan man flyve, så kan man flyve, lige meget om man kun skal til Göteborg, eller om man skal til New York. Derfor har flyveturen på vores kurser af praktiske grunde også kun foregået i Skandinavien.”
Efterspørgslen har gjort, at Flytryg først overvejede og siden lancerede det initiativ, som de mener at være først med i verden.
”Vi tror ikke, der er andre i hele verden, der har gjort det før, men nu har vi lavet et angstkursus, hvor vi flyver langt, til New York,” siger Ulrik Pedersen om kurset, som vil løbe af stablen fra den 20. til 23. september.
Flest er bange for turbulens
Der kan være stor forskel på at overkomme en flyvetur på to timer i forhold til én på otte timer. Det er et stort skridt, som kan få mange til at tabe modet.
”Nogen synes, det kan være grænseoverskridende at skulle flyve over vand, men turbulens er en af de største faktorer, som folk er bange for. Alle kender skrækhistorier om turbulens og fly, som er styrtet,” fortæller Ulrik Pedersen.
”Vi kender det alle sammen. Når vi er bekymret for noget, er vi lettere at påvirke i negativ retning.”
På Flytrygs kurser er den typiske kursusdeltager i slutningen af trediverne og har ofte stiftet familie og har måske også fået børn. På det tidspunkt i livet går det op for mange, at man ikke er udødelig. Ifølge Ulrik Pedersen er det typisk en kombination af dette og dårlige oplevelser, som opbygger angsten.
”Vi har ikke så mange, som aldrig har fløjet før, de er virkeligheden også de nemmeste at overvinde frygten hos, for de ved ikke, hvad er bange for,” pointerer Ulrik Pedersen.
Angsten begrænser
Både privatrejsende, erhvervsrejsende, mænd og kvinder er at finde på Flytrygs kurser. Der er tale om et bredt udsnit af befolkningen, som cirka fordeler sig ligeligt mellem mænd og kvinder og ligeligt mellem personer, som skal flyve i erhvervsøjemed, og personer som vil flyve privat. Nogle får kurset betalt af deres arbejdsgiver, mens andre køber det selv.
Motivationen for de privatrejsende er, at de synes, at der er for mange oplevelser for enden af flyveturen, som de går glip af.
”De vil gerne kunne rejse med deres familie, besøge slægtninge i Singapore eller, hvad det nu måtte være,” forklarer Ulrik Pedersen.
”Der er også nogle ganske få, som får kurset foræret af familiemedlemmer, fordi nu er konen træt af at holde ferier i Harzen.”
Kursisternes egen sejer
Kurserne, som Flytryg arrangerer, er en blanding af teori, simulationsflyvning og en rigtig flyvetur. Teorien handler både om angst, men også det tekniske i, hvorfor et fly kan flyve, så man ikke er bange for flyet.
Siden følger der en tur i en flykabine-simulator, inden det øvede bliver prøvet af på en rigtig flyvetur, som på langrutekurset bliver til New York.
”Det er lige inden flyveturen, at det er sværest,” fortæller Ulrik Pedersen.
”Det er i gaten, at det sidste slag skal slås. Mange har svært ved netop at gå ombord i flyet, men 15 ud af 16 ender med at tage af sted. Det er vigtigt for os at understrege, at ingen bliver tvunget til at flyve, det er af egen fri vilje kursisterne tager med. Derfor er det jo også kursistens sejer, hvis de overkommer angsten.”
Bag Flytrygs kurser står et team på to psykologer og to piloter. Til hvert kursus er der en pilot og en psykolog med hele vejen. Ulrik Lindegaard Pedersen er selv chefpilot i SAS og kaptajn på MD-80.
Kurset afholdes fire gange om året, og langrutekurset vil blive tilføjet med et kursus på årlig basis, hvis det bliver en succes.
Billede: Teamet bag Flytryg er psykologerne Torben Kjeldsen og Tina Muldvad samt piloterne Klaus Bonde og Ulrik Pedersen.