Oversigt over terminalerne i Københavns Lufthavn. Foto: Københavns Lufthavn

Danskerne klimakompenserer ikke flyrejser

De fleste danskere mener, at flyet er et miljøproblem, men kun et mindretal af de danske flyrejsende kompenserer for det CO2-aftryk, de efterlader.

Flyet er et reelt problem for miljøet, mener otte ud af ti danskere. Selv om mange har den holdning, er det kun et mindretal, der gør noget ved problemet i form af klimakompensation.

Det viser en ny skandinavisk bæredygtighedsundersøgelse, som KLM årligt lancerer i samarbejde med Ipsos.

Undersøgelsen viser, at danskernes indstilling til flyrejser har ændret sig. Flere danskere end ved sidste års undersøgelse efterspørger en ordentlig bæredygtighedsprofil, når der skal vælges flyselskab til den kommende ferierejse.

Vil øge brugen af biobrændstof
KLMs bæredygtighedsundersøgelse afslører, at 79 procent af danskerne mener, at flyrejser er et problem for klimaet. Det er en stigning på 11 procent i forhold til 2017. 40 procent får dårlig samvittighed, når de trykker ’køb’ til flybilletter. Kun fire procent tager konsekvensen og vil helt stoppe med at flyve.

”Branchen både kan og skal blive mere bæredygtig, men løsningen er ikke at rejse mindre, men at flyve bedre. Det grundlæggende problem er manglen på bæredygtigt flybrændstof og ikke selve flyrejsen. Vores udgangspunkt er, at det fossile brændstof inden for den nærmeste fremtid skal udfases og derfor investerer vi i at øge brugen af biobrændstof,” siger Anita Wagner Feddersen, landechef for Air-France-KLM i Danmark.

Mens fire ud af fem danskere mener, at flyrejser er et problem for miljøet, er der samtidig også fire ud af fem, der slet ikke klimakompenserer deres flyrejser. På trods af dette svarer 38 procent, at de agter at flyve med et selskab, der investerer i mindre klimapåvirkning. Dette gælder især danskere i alderen 18 til 29 år.

Danskere vil flyve med brændstoføkonomiske fly
Når danskerne skal svare på, hvad de forbinder med bæredygtige flyrejser, svarer halvdelen – 48 procent – at brændstoføkonomiske fly har fokus. Herefter kommer biobrændstof med 22 procent.

”Politikere og industrien skal være bedre til at samarbejde, hvis branchen skal lykkes med den grønne omstilling. Derfor har KLM, sammen med bl.a. Luleå Tekniske Universitet, Södra og Växjö kommune, indledt et ambitiøst projekt om Sveriges første rene biobrændstofproduktion beregnet til luftfartindustrien, hvilket også kan få betydning for det danske marked,” siger Anita Wagner Feddersen.

KLMs undersøgelse blev udført i december sidste år. Et repræsentativt udvalg af 1.000 danskere i alderen 18 til 65 år er blevet spurgt ind til de forskellige punkter gennemgået herover.

Debatten om, hvordan flytrafikken kan påvirke klimaet mindre, verserer løbende blandt politiske partier og eksperter. Tidligere i indeværende måned foreslog eksempelvis Radikale Venstre i et nyt klimaudspil, at fly, der letter fra danske lufthavne, skal betale 250 kroner for hvert ton CO2, det udleder.

 

Relaterede artikler:

Radikale: CO2-afgift på alle flyvninger fra Danmark

Biobrændstof i Danmark har lange udsigter

Københavns Lufthavn bliver CO2-neutral i år

Danmark skal i førertrøjen for grøn luftfart

Enhedslistens flyskat vil koste Danmark dyrt