Miljøstyrelsen har godkendt, at Arcadia eFuels kan etablere et anlæg til produktion af bæredygtigt flybrændstof på havnen i Vordingborg. Der vil være tale om en fuldskalaproduktion.
I februar 2022 underskrev Vordingborg Kommune og virksomheden Arcadia eFuels en hensigtserklæring, der skulle danne grundlag for at opføre et anlæg til produktion af bæredygtigt flybrændstof (Sustainable Aviation Fuel) i stor skala.
Før byggeriet af anlægget kunne igangsættes, krævede det en godkendelse. Og denne er nu landet. Således oplyser Miljøstyrelsen, at Arcadia eFuels har fået miljøgodkendelse til etablering af et storskala PtX-anlæg til fremstilling af eFuels ud fra CO2 og brint fra elektrolyse af havvand ved anvendelse af grøn energi.
Power-to-X-anlægget skal etableres på den sydlige del af Vordingborg Havns arealer på Masnedø. Anlægget vil omfatte faciliteter for hele produktionskæden – herunder produktlager og faciliteter til ind- og udlevering med lastbil og rørføringer til ind- og udskibning.
Det bliver imidlertid ikke en CO2-neutral proces, når det bæredygtige flybrændstof skal transporteres til kunderne. Således forventes skibsfarten fra produktionsanlægget – i hvert fald indledningsvis – at foregå på skibe, der endnu ikke sejler bæredygtigt. Det fortalte direktør Jan-Jaap Cramer fra Vordingborg Havn til Check-in.dk ved projektets offentliggørelse i 2022.
Minimal miljøpåvirkning
Arcadia eFuels oplyser, at SAF-projektet på havnen i Vordingborg vil være i overensstemmelse med målet i EUs direktiv om vedvarende energi og den danske regerings mål om at have en fuldt bæredygtig indenrigsluftfart i 2030.
At Miljøstyrelsen har udstedt en miljøgodkendelse er ifølge Arcadia eFuels en anerkendelse af projektets minimale miljøpåvirkning. Beskyttelse af menneskers sundhed, biodiversitet, vand- og luftkvalitet, klima og kulturarv har alle været vigtige parametre i forhold til miljøvurderingen.
”Vores miljøtilladelse dokumenterer, at et førsteklasses fuldskala e-SAF-produktionsanlæg kan designes og godkendes i Danmark. Vores indsats for at designe et anlæg med minimal miljøpåvirkning er blevet anerkendt af myndighederne, og vi har fået grønt lys til at færdiggøre projektudviklingen og påbegynde byggeriet,” siger Martin Nielsen, anlægschef hos Arcadia eFuels.
Både Jan-Jaap Cramer og borgmester i Vordingborg Kommune, Mikael Smed, er begejstret for, at Arcadia eFuels har fået miljøgodkendelse til at etablere et anlæg på byens havn.
”Arcadia eFuels repræsenterer en ny generation af infrastruktur, der accelererer den grønne omstilling. De er derfor et væsentligt element i Vordingborg Kommunes vision om at være det primære knudepunkt for bæredygtig energi i Østdanmark. Arcadia eFuels’ opnåelse af miljøtilladelse er et vigtigt skridt i retning af vores fælles mål,” siger Mikael Smed.
Kan producere 100 millioner liter årligt
Det forventes, at anlægget i Vordingborg Havn vil blive et af verdens første store Power-to-X-anlæg dedikeret til produktion af e-SAF. Årligt vil der kunne blive fremstillet op til 100 millioner liter (80.000 ton) brændstof – fordelt på 55.000 ton eJet Fuel og 25.000 ton eNaphtha. Det vil være nok til at dække behovet for brændstof til danske indenrigsflyvninger.
Anlægget i Vordingborg skal altså producere CO2-neutrale elektrobrændstoffer via Power-to-X-teknologien. Her bliver grøn elektricitet omdannet til brint, der herefter kan laves til eksempelvis syntetisk brændstof, som kan anvendes i fly og andre transportmidler.
Det vil sandsynligvis være strøm fra vindmøller, havvand og høstet CO2, der skal anvendes til at fremstille de bæredygtige brændstoffer. Brændstoffet vil blive såkaldt drop ind ready, således at de kan benyttes i de motorer, som flyselskaberne allerede benytter i dag.
Arcadia eFuels har som mål at dekarbonisere luftfarten i overensstemmelse med EUs arbejde. Det oprindelige krav fra EU er, at der i 2030 skal anvendes 1,2 procent eSAF i EU-lufthavne, hvilket efter planen skal øges til 35 procent inden 2050.
Relaterede artikler:
Produktion af grønt flybrændstof i dansk havn