Airbus A320-200 fra DAT med registreringen OY-RUH. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

DAT blandt fem wetleasepartnere hos Air Baltic

Air Baltic har i de kommende måneder brug for ekstra kapacitet, da man selv har op til 14 fly på opgave for andre selskaber, mens en del fly står på jorden. DAT stiller A320 til rådighed.

Mens Air Baltic selv wetleaser op til 14 fly til SAS og andre selskaber i det igangværende sommertrafikprogram, så er man tvunget til selv at indleje fly og besætninger for at kunne dække sommerens produktion.

For nylig kom frem, at litauiske Avion Express, via det maltesiske datterselskab Avion Express Malta, skal beskæftige fire Airbus A320-200 for Air Baltic gennem hele sommertrafikprogrammet. 

Men det er tilsyneladende ikke nok, for i en mellemliggende periode fra 27. marts til 31. maj har det været nødvendigt midlertidigt at wetlease kapacitet fra fire andre flyselskaber.

Et af disse er DAT, der stiller en 180-sæders Airbus A320-200 til rådighed. Det et flyet med registreringen OY-RUH, der søndag morgen blev fløjet fra Billund til Riga, hvorefter det gennemførte en rundtur til Barcelona på den første dag.

Motorvedligeholdelse trækker ud
Udover DAT skal estiske Xfly flyve med en 88-sæders CRJ 900, mens rumænske Carpatair kommer med en Airbus A319-100 med 150 sæder. Endelig skal Cyprus Airways bidrage med en 180-sæders Airbus A320-200. Flyene har en gennemsnitsalder på 12 år, og DAT-flyet er med en alder på 7,6 år blandt de yngste.

Det er planlagt vedligeholdelse af Pratt & Whitneys PW1521G-motorer på Airbus A220-flyene, der skaber udfordringer for Air Baltic, som det også var tilfældet sidste sommer.

“Vi er indstillet på at overholde vores kontraktlige forpligtelser over for passagerer og partnere. Men de forlængede servicetider for Pratt & Whitneys vedligeholdelse af motorerne forårsager driftsforstyrrelser for Air Baltic. Trods langsigtet partner for Air Baltic kunne de ikke igen holde det givne løfte om de forbedrede ekspeditionstider. Derfor kontraherer vi erstatningskapacitet i form af ACMI wetlease-fly,” siger Martin Gauss, koncernchef i Air Baltic.

Air Baltic-chefen understreger, at wetlease-aftalerne giver mulighed for at transportere flere passagerer end i selskabets egne A220-300, der er indrettet med plads til enten 145 eller 149 passagerer. Herudover er der også lagt vægt på, at samtlige selskaber har en IOSA-certificering.

 

Relaterede artikler:

Air Baltic tvunget til at wetlease fra andet selskab

Endnu et lettisk flyselskab skal flyve for SAS

Mangel på reservedele får airBaltic til at wetlease