ATR72-200 fra Danish Air Transport. (Foto: Danish Air Transport)

DAT forsøger igen i Norge

Danish Air Transport har budt ind på at flyve en række statsstøttede norske indenrigsruter. Udbudskravene er knap så strikse som tidligere.

Danish Air Transport prøver nu igen kræfter med den norske stats udbud af statsstøttede flyruter. Danish Air Transport (DAT) har tidligere har følt sig uretfærdigt behandlet af det norske Samferdselsdepartement til fordel for konkurrenten Widerøe i forbindelse med udbud af ruter i Sydnorge. Og sidste år betød en procedurefejl hos DAT selv, at man ikke kom i betragtning til ruter i Sydnorge fra 2016 til 2020.

Denne gang er det Nordnorge, hvor Samferdselsdepartement har sendt driften af 13 flyruter i en periode på fem år i udbud. Sammen med Widerøe og Fly Viking har DAT budt ind på at flyve nogle af ruterne. Hvor mange DAT har budt på, vil selskabets direktør, Jesper Rungholm, af konkurrencehensyn ikke ud med.

For år tilbage anskaffede DAT sig to særlige Dash-8 kortbanefly til brug på de ruter i Sydnorge, som selskabet endte med ikke at få tildelt. Flyene blev efterfølgende solgt. Medmindre DAT igen anskaffer sig kortbanefly, så er der kun et begrænset antal ruter, hvor selskabet kan anvende sine ATR-fly.

Stive krav
Det er blandt andet en række ændringer i forhold til det forrige udbud af ruterne i Sydnorge, som har givet Danish Air Transport mod på at forsøge igen. I tidligere udbudsrunder har Samferdselsdepartementet haft stive krav til antallet af daglige frekvenser og sædekapacitet på flyvningerne.

I denne konkurrence er der fortsat krav til sædekapaciteten hvert år, men ikke krav om minimum antal daglige afgange. Dette åbner op for at luftfartsselskaberne kan øge antallet af afgange på dage med en høj efterspørgsel og reducere udbuddet på dage med lav efterspørgsel. Dette skulle gerne give luftfartsselskaberne større plads til at tilpasse flytilbuddet til lokale rejsevaner.

Flyselskaberne har desuden mulighed for at kombinere flere ruter, så de kan opnå stordriftsfordele ved at operere en stribe af ruter med de samme fly fra eksempelvis Bodø eller Tromsø.

 

Relaterede artikler:

DAT: Selv skyld i norsk nederlag

DAT i infight om norske ruter

DAT har solgt Dash-8 fly

DAT lider nyt nederlag til Widerøe

Den norske stat afviser klage fra DAT