DAT overtager rute efter Cimber-søsterselskab

Det Mansvell-ejede svenske City Airline, der er søsterselskab til Cimber Sterling, ophører den 31. oktober på ruten mellem Oslo-Rygge og Stavanger. I stedet overtager Danish Air Transport, der et par måneder senere også går ind på ruterne fra Rygge til henholdsvis Bergen og Trondheim, som Norwegian hidtil har opereret.

Det største danskejede passagerflyselskab flyver ikke på de danske indenrigsflyruter – endnu.

Men til gengæld flyver Danish Air Transport ogdet litauiske datterselskab DOT LTsnart luften tynd i Syd- og Vestnorge, hvor selskabet snart når oppå 10 ruter.

Således kunne DAT i fredags offentliggøre det ventede indtog i Moss Lufthavn Rygge. Fra den 31. oktober overtager Danish Air Transport flyruten mellem Rygge og Stavanger, der hidtil har været opereret af City Airline, der er søsterselskab til Cimber Sterling under Mansvell-ejerskabet.

DAT vil flyve to gange dagligt på ruten med et 32-sæders Saab 340-fly opereret af datterselskabet DOT LT.

Og få dage inde i det nye år, nærmere bestemt den 9. januar 2012, vil DAT starte op på ruterne fra Rygge til henholdsvis Bergen og Trondheim. Her afløser man det norske lavprisflyselskab Norwegian, der ophører på de to ruter den 3. januar.

Hidtil største satsning i Norge

“Vi ser på vores satsning fra Moss Lufthavn Rygge som særdeles vigtig og er glade for at kunne offentliggøre et bredt sammensat udbud af indenrigsruter i Norge. Dette er vores hidtilstørste satsning i Norge fra en og samme lufthavn, og vi er overbevist om, at vort produkt vil tilfredsstille behovet hos befolkningen og erhvervslivet i regionen,“ udtaler administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

Hvis de nye ruter udvikler sig efter planen, er der mere i vente fra DAT på det norske marked.

“Vi satser langsigtet fra Rygge og vil øge med afgange til andre destinationer i Norden, hvis markedet responderer positivt og grundlaget er til stede.“

I Moss Lufthavn Rygge er ledelsen da også ganske tilfreds med DAT-satsningen. Lufthavnen er fremdeles domineret af Ryanair, der har baseoperation i Rygge. Men det er vigtigt for Rygge at kunne opretholde indenrigsbetjeningen, hvilket DAT bidrager med.

“Vi er meget glade for at kunne offentliggøre, at DAT er vores fremtidige partner på indenrigssatsningen, og at de kan tilbyde vore rejsende et rigtig godt og markedstilpasset produkt så hurtigt. Vi har en klar overbevisning om, at DAT har den rigtige flytype og et produkt, som vil passe til rejsemønsteret i vores distrikt og ser frem til et tæt og varigt samarbejde fremover,“ udtaler Pål F. Tandberg, der er administrerende direktør i Moss Lufthavn Rygge.