Boeing 767-300F-fly fra Maersk Air Cargo. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Det første Maersk Air Cargo-fly er lettet fra Billund

Maersk Air Cargos valg af Billund som europæisk hub for luftfragt betragtes af lufthavnsdirektøren som ”et kæmpe scoop”. På sigt kan det resultere i flere ansatte og større faciliteter.

Mandag var en dag, der var lidt ud over det sædvanlige i cargocenteret i Billund Lufthavn. Her var et stort antal repræsentanter for både den danske luftfartsbranche, landets erhvervsliv, regeringen og pressen mødt op i lufthavnens faciliteter.

Årsagen var, at det første Boeing 767-300-fragtfly fra Maersk Air Cargo med registreringen OY-SYA skulle sendes på vingerne. Det skal fremover beflyve den nye fragtrute mellem den vestdanske lufthavn og Hangzhou i Kina.

Arrangementet startede med, at administrerende direktør Jan Hessellund fra Billund Lufthavn bød velkommen til de fremmødte, og herefter var der taler fra henholdsvis Aymeric Chandavoine, der er europadirektør hos A. P. Møller – Mærsk, erhvervsminister Morten Bødskov (S) samt transportminister Thomas Danielsen (V).

Efter talerne gik de fire i samlet flok udenfor, hvor de klippede den røde snor over, og dermed officielt indviede den nye fragtrute.

Har allerede ansat flere
Over for Check-in.dk slår lufthavnsdirektør Jan Hessellund fra Billund Lufthavn fast, at den nye rute har stor betydning for lufthavnen.

”Det er en kæmpe dag for os, hvor en af verdens største logistikvirksomheder anerkender, at Billund Lufthavn er en vigtig port ind og ud i verden for luftfragt. Vi kan godt selv gå rundt i Billund og synes, at vi er verdens navle, men nu har vi fået en anerkendelse af, at det er der også andre, der ser.”

Han fortæller, at den nye operation allerede har resulteret i, at der er blevet hyret mere personale.

”Vi har indtil nu ansat godt 30 ekstra medarbejdere over i vores cargo handling, som er dem, der skal tømme og fylde flyene, så vi har opmandet til de fly, der kommer nu, og så lidt afhængigt af, hvordan det udvikler sig, så skal vi have nogle flere medarbejdere der. ”

Forventer at skulle have mere plads
Ifølge Jan Hessellund er de nuværende cargofaciliteter indtil videre tilstrækkelige, men på sigt er der mulighed for, at der skal skabes mere plads til den daglige drift. Det kan eksempelvis blive i forbindelse med det Airport City-projekt, som man arbejder med i lufthavnen.

”Der er ingen tvivl om, at vi kan godt være herinde nu, og det kan vi i særdeleshed, hvis vi nogenlunde lykkes med, at operationen kommer sådan kontinuerligt. Men vi forventer da, at vi skal have mere plads.”

”Om det er os, eller om det er nogle andre aktører, der kommer i kølevandet af, at Mærsk er kommet. Det må vi se. Det er jo ikke givet, at vi er den eneste handler, der skal være i lufthavnen. Det kan jo også være, at der kommer andre handlere til, når der nu er noget arbejde at komme efter, og dem bygger vi jo gerne til.”

Et kæmpe scoop
Adspurgt forklarer direktøren desuden, at han tror, det vil kunne bringe gode ting med sig, at Maersk Air Cargo har valgt Billund som selskabets europæiske hub for luftfragt. Det vil blandt andet være et værdifuldt marketingsværktøj for lufthavnen.

”Hvis man kigger op på den store tegning, der er deroppe, så giver det næsten sig selv,” siger Jan Hessellund og peger mod et omfangsrigt billede af et fly i Maersk Air Cargo-bemaling, der i dagens anledning er blevet hængt op på endevæggen, inden han fortsætter:

”At vi på rutemesser med flyselskaber kan tage sådan et billede med. Det kunne vi jo ikke købe os til for penge, så det er et kæmpe scoop og et kæmpe brand at kunne tage med ud som samarbejdspartner.”


Relaterede artikler:

Maersk Air Cargo klar til debut i Billund Lufthavn

Første Maersk Air Cargo-rute mellem Asien og USA

Nyt Maersk Air Cargo får europæisk hub i Billund