Det kinesiske C919-fly i luften om seks år

Kina er undervejs med et nyt 168-sæders passagerfly, der bliver lanceret under navnet C919. Flyet ventes at blive en alvorlig konkurrent til Boeing 737 og Airbus A320-serien, når det sættes i kommerciel drift i løbet af 2016.

Verdens næststørste marked for civile passagerfly er at finde i Kina. De to globalt ledende flyproducenter amerikanske Boeing og franske Airbus har igennem de senere år haft et godt fodfæste i det hastigt ekspanderende kinesiske marked.

Det har angiveligt været en tårn i øjet på den kinesiske regering, der på mange andre områder har formået at få landets industrielle virksomheder på omgangshøjde med mange af de vestlige konkurrenter.

Nu lader det til, at kineserne også har fundet den rette vej i produktionen af civile passagerfly. For ca. 10 dage siden kunne Commercial Aircraft Corporation of China (Comac)annoncere ordrer på ca. 100 eksemplarer af det nye C919-fly. Der er afgivet fast ordre på 55 fly og optioner på yderligere 45.

Kunderne til det nye fly er Air China, China Southern Airlines og China Eastern Airlines. Heruodver har de to leasing-selskaber HNA Group Co. og CDB Leasing Co. også bestilt et antal af det nye fly. Fordelingen mellem ordregiverne fremgår ikke af meddelelsen fra det statsejede Comac.

Comac C919-flyet vil blive indrettet med 168 sæder og forventes at skulle konkurrere direkte mod Boeing´s 737-serie samt Airbus A320-serien. Flyet bygges i to versioner – en standardversion med en rækkevidde på 4.075 km og en extended-version, derhar en rækkevidde på 5.555 km. Comac forventer at skulle producere op imod 2.000 eksemplarer af det nye fly, som vil true det duopol de to udenlandske flyproducenter har på det kinesiske marked.

Det kinesiske passagerfly forventes at gennemføre de første testflyvninger i 2014 med kommerciel ibrugtagning fra 2016.

C919-flyet vil blive samlet i Shanghai, mens de forskellige dele til flykroppen produceres på fabrikker i Chengdu, Jiangxi, Shenyang og Xian. Motorer, hydraulik og en række elektroniske komponenter vil blive leveret fra producenter i Frankrig og USA.

Foto: C919-flyet fra Comac forventes at være på vingerne i kommerciel drift i løbet af seks år.