Norwegian skulle oprindeligt have haft leveret sit fjerde Dreamliner-fly den 28. februar. Leveringen er forsinket til den 12. marts, og flyet får først premiere den 18. marts på en afgang fra Stockholm.
Det bliver interessant læsning, når 2013-regnskabet fra to portugisiske flyselskaber euroAtlantic og Hi Fly bliver offentliggjort i løbet af de kommende måneder. En overvejende del af de op imod 200 mio. kroner, som forsinkelser og problemer med Dreamliner-flyene har kostet Norwegian i 2013, er nemlig havnet på bundlinjen hos de to flyselskaber.
Begge flyselskaber har i mange perioder stillet reservefly til rådighed, når Dreamlinerne har haft tekniske problemer eller på andre måder har været ude af drift. Det er også tilfældet i øjeblikket, da Norwegians fjerde Dreamliner-fly med registreringen EI-LND er forsinket i leveringen fra Boeing-fabrikkerne i Everett udenfor Seattle.
Oprindeligt skulle flyet have været leveret senest den 28. februar og have været indsat på åbningsflyvningen fra København til New York-JFK i sidste uge. I stedet måtte Norwegian flytte et Dreamliner-fly fra Stockholm til København, mens svenskerne i stedet måtte tage til takke med et indlejet portugisisk reservefly.
Men nu er der udsigt til, at Norwegian snart kan tage EI-LND i brug. Flyet er planlagt til at blive leveret fra Boeing den 12. marts, hvorefter det flyves direkte fra Paine Field Airport til Dublin for kontrol hos de irske luftfartsmyndigheder, hvor flyet vil blive indregistreret.
Flere forsinkelser
Norwegians fjerde Dreamliner-fly vil være klar til at blive sat i drift tirsdag den 18. marts, hvor det skal flyve fra Stockholm til Bangkok på den første interkontinentale flyvning med passagerer.
Herefter kommer flyet til at indgå fuldt og helt det interkontinentale trafikprogram, og arbejdsplanen for den første uge ser således ud.
EI-LND trafikprogram (18. – 25. marts 2014)
Flight | Dato | Rute | Schedule |
DY7205 | 18.03.2014 | Stockholm-Bangkok | 14:20-06:35+1 |
DY7205 | 19.03.2014 | Bangkok-Stockholm | 09:35-14:55 |
DY7005 | 19.03.2014 | Stockholm-New York JFK | 16:35-20:00 |
DY7006 | 19.03.2014 | New York JFK-Stockholm | 21:30-10:15+1 |
DY7035 | 20.03.2014 | Stockholm-Fort Lauderdale | 14:15-20:00 |
DY7042 | 20.03.2014 | Fort Lauderdale-København | 21:30-11:45+1 |
DY7041 | 21.03.2014 | København-Fort Lauderdale | 14:15-20:00 |
DY7032 | 21.03.2014 | Fort Lauderdale-Oslo | 21:30-11:35+1 |
DY7031 | 22.03.2014 | Oslo-Fort Lauderdale | 14:40-20:00 |
DY7036 | 22.03.2014 | Fort Lauderdale-Stockholm | 21:30-12:00+1 |
DY7035 | 23.03.2014 | Stockholm-Fort Lauderdale | 14:15-20:00 |
DY7042 | 23.03.2014 | Fort Lauderdale-København | 21:30-11:45+1 |
DY7041 | 24.03.2014 | København-Fort Lauderdale | 14:15-20:00 |
DY7032 | 24.03.2014 | Fort Lauderdale-Oslo | 21:30-11:35+1 |
Første gang flyet ankommer til CPH, er den 21. marts, hvilket er tre uger senere end den planlagte opstart den 28. februar.
Dreamliner-flyene, der hidtil har haft øgenavnene “Lateliner“ og “Burnliner“, lader til at komme senere ud af samlefabrikken i Everett end hidtil planlagt.
Lokale kilder rapporterer, at det tidligere tog Boeing 34 dage om at samle et 787-8 Dreamliner-fly på hovedsamlelinjen 40-26. I øjeblikket tager det mindst 40 dage at samle det store langdistancefly. Det betyder også, at Boeing i øjeblikket blot kan producere otte fly om måneden, hvoraf seks er fra fabrikken i Everett, mens de sidste to kommer fra Charleston-fabrikken i South Carolina.