Fly måtte omdirigeres fra en startbane til en anden, da flyvelederne i Københavns Lufthavn søndag observerede en drone i udflyvningsområdet.
Opmærksomme flyveledere i kontroltårnet i Københavns Lufthavn greb hurtigt til handling, da de søndag eftermiddag fra tårnet i den sydlige del af lufthavnen observerede en drone i luften. Dronen fløj udenfor lufthavnens hegn, men i udflyvningen fra bane 04R. Netop den bane, som på det tidspunkt blev brugt til starter.
Derfor blev en række fly bedt om at benytte bane 30 i stedet, mens flyvelederne greb telefonen og alarmerede Københavns Lufthavns operationscenter og Københavns Politi.
”Vi holder selvfølgelig et skarpt øje med, hvad der foregår på og omkring banerne – og når vi ser en drone så tæt på, som vi gjorde søndag, tager vi det meget alvorligt. Derfor valgte vi i en kort periode at benytte bane 30 som startbane, i stedet for bane 04R, som starterne ellers var planlagt på”, fortæller Steffen Gammelgaard Willumsen, chef for Naviairs kontroltårn i Københavns Lufthavn, og fortsætter:
”Det er selvsagt meget alvorligt, når sådan en situation opstår. Det er ulovligt at flyve med sin drone i en radius af 5 km fra alle lufthavnens baner, fordi der potentielt kan opstå en meget farlig situation, hvis en drone kommer i karambolage med et fly.”
Efter en periode var dronen forsvundet, og flyvelederne gik tilbage til at lade de startende fly benytte bane 04R.
Københavns Politi vendte mandag ikke tilbage på CHECK-IN.dk’s forespørgsel om hvad ordensmagten havde foretaget sig, da man modtog meldingen fra flyvelederne.
Langs med flyet
I takt med at det bliver mere og mere populært at flyve med droner både privat og erhvervsmæssigt, så kommer der stadig flere ”nærved-hændelser”, hvor fly og droner kommer tæt på hinanden.
I august 2015 kom et fly under indflyvning til CPH tæt på en drone. Den uidentificerede drone befandt sig omkring 450 meter over jorden og piloterne i flyet beskrev afstanden til dronen som ”meget tæt”.
I april 2016 ramte et British Airways-fly angiveligt en drone under indflyvningen til London Heathrow-lufthavnen. Fem til ti kilometer før landingsbanen ramte Airbus A320-flyet nemlig det, som piloterne på flyet mente var en drone. Efter kollisionen landede piloterne flyet sikkert i den store lufthavn og efter en inspektion af British Airways’ mekanikere blev flyet sendt på vingerne på den tur, som flyet var sat op til at skulle operere.
Piloterne på et ATR72-fly fra Danish Air Transport (DAT) kunne med egne øjne se en drone, da de i august 2015 var på finale til at lande i Newquay Airport i regionen Cornwall i det sydvestligste England. DAT-flyet var omkring 3,2 kilometer fra lufthavnen og fløj i en højde på omkring 275 meter, da man spottede en drone, der fløj langs med flyet.
Strengt forbudt
I USA registrerer de nationale luftfartsmyndigheder alle drone-hændelser. Det er ikke tilfældet i Europa. Det fik sidste år de europæiske piloter til at tage sagen i egen hånd. Gennem European Cockpit Association (ECA) tog man initiativ til at registrere og beskrivelse hændelserne, så det vil være muligt at skabe et overblik over problemet samt foreslå tekniske og politiske løsninger, så luftrummet kan blive mere sikkert for alle at færdes i.
Det er i Danmark strengt forbudt for både private og professionelle operatører at flyve med droner op til to kilometer fra en lufthavn. I en radius på op til fem kilometer er det kun professionelle uddannede droneoperatør, der må flyve og kun i op til 40 meters højde. Afstandene måles ikke fra midten af lufthavnen, men i en række cirkler fra eksempelvis baneenderne.
På droneregler.dk har Trafikstyrelsen lavet et interaktivt kort, hvor man tydeligt kan se hvor man må flyve med en drone – og hvor man ikke må.
”Vi vil gerne undgå lignende situationer. Derfor opfordrer vi alle droneejere til at sætte sig godt ind i reglerne. De kan findes på droneregler.dk, og er simple at følge. Desuden er det vigtigt at man bruger sin sunde fornuft, når man flyver med droner”, siger Bo Pedersen, Kommunikationsdirektør i Naviair.
Relaterede artikler:
Piloter kortlægger drone-hændelser
Ingen undersøgelse af drone-hændelse