DSB går frem på Sydbanen

I en tid, hvor transportmarkedet generelt går tilbage, har DSB vundet 2,6 procent flere kunder på Sydbanen i årets første tre måneder. I samme periode er kundetilfredsheden steget markant og er nu på det højeste niveau i ti år.

I en tid, hvor transportmarkedet generelt går tilbage, har DSB vundet 2,6 procent flere kunder på Sydbanen. I samme periode er kundetilfredsheden steget markant.

DSB har i årets første tre måneder vundet nye markedsandele på strækningen mellem Nykøbing F, Vordingborg, Næstved og Københavns Hovedbanegård, hvor 2,6 procent flere kunder har valgt at stige på togene.

Blandt de adspurgte kunder i togene er tilfredsheden med den netop overståede rejse steget til niveau 7,71 målt på en skala fra 1 til 10. Det erdet bedste resultat i ti år og samtidig er tilfredsheden med togets standard steget fra 5,52 i 2. halvår 2009 til 7,27 i 1. halvår 2010.

Direktør for DSB Fjern- & Regionaltog Frank Olesen, er meget tilfreds med tallene og forklarer væksten med de mange forbedringer, DSB og Banedanmark har gennemført på Sydbanen i løbet af 2009 og 2010.

“Banedanmark har hævet hastigheden fra 120 til 160 km/t, langt de fleste af de blå Bn-vogne er sendt på pension, og DSB har indsat flere, moderne og mere komfortable Dobbeltdækker-vogne og ICE-tog, og det er det, vi ser effekten af nu. Stadig flere får øjnene op for togets fordele. I toget kan du ændre rejsetid til arbejdstid, det kan du ikke i bilen, hvor du skal koncentrere dig om at køre,“ siger han.

I første halvdel af 2010 var det hårde vintervejr frem til marts skyld i mange forsinkelser, men her var togtrafikken ikke nær så hårdt ramt som vej- og flytrafikken.

Sporfornyelser, hastighedsnedsættelser og tekniske fejl på togene har også haft deres andel i forsinkelserne, men det er langsomt ved at blive bedre, og over en årrække er det DSB og Banedanmarks ambition at halvere forsinkelserne.

Banedanmark arbejder fortsat med at bygge et ekstra spor i Ringsted og renovere spor og perroner i Nykøbing Falster, men arbejderne påvirker ikke trafikken i samme omfang som tidligere.

“Det hårde vintervejr forårsagede usædvanlig mange tekniske fejl på togene, og det tog adskillige uger, hvor togene på skift var inde at vende på værkstedet, før vi igen var i stand til at levere den præcision, kunderne forventer,“ siger Frank Olesen.

“Vi har et utroligt konkurrencedygtigt produkt, som stadig flere får øjnene op for. Vi kører 160 km/t med moderne og komfortable tog og har introduceret en køreplan med hurtige tog hele dagen,“ supplerer han.

Den oprindelige “sydbanen“ blev åbnet i 1870 og gik fra Roskilde over Køge til Vordingborg, og med åbningen i 1924 af strækningen fra Ringsted til Næstved blev delstrækningen Roskilde – Køge – Næstved omdøbt til sit nuværende navn. Målt på antallet af passagerer, er Sydbanen landets 5. største passagerjernbane.