EasyJet opjusterer til et mindre underskud end hidtil forventet

Det britiske lavprisflyselskab easyJet har så megen økonomisk opdrift i øjeblikket, at selskabet nu opjusterer sine egne forventninger til årsregnskabet. De forventede underskud bliver nu ikke helt så stort som først antaget. Samtidig vil easyJet gøre det muligt for passagerer at booke faste pladser på flyet.

I 2011 øgede easyJet antallet af passagerer med næsten 6 millioner til over 55 millioner. Samtidig blev 2012 skudt igang med et stort udsalg af billige billetter, og nu opjusterer det britiske lavprisflyselskab forventningerne.

Dermed overgår selskabets seneste præstationder de forventninger, som man fremlagde den 26. januar i forbindelse med aflæggelse af regnskabet for 1. kvartal af det forskudte regnskabsår 2011/12.

Årsagen til opjusteringen skyldes ifølge easyJet styrken af selskabets netværk, kundefokus og stærke operationelle performance sammen med enstram omkostningskontrol og usædvanligt få afbrydelser i flytrafikken.

Dermedforventer easyJets ledelse nu, at det økonomiske resultat i første regnskabshalvår vil overgå de første forventninger fremlagt for godt to måneder siden.

Fra underskud til lidt mindre underskud
Der er dog ikke tale om, at easyJet opjusterertil etforventet overskud. Derimod forventer man nu et lavere underskud end hidtil frygtet.

Hvor bestyrelsen tidligere forventede et tab før skat for for de seks måneder med afslutning 31. marts 2012 på 140-160 millioner pund, har man nu reduceret forventningerne til et underskud på 110-120 millioner pund.

Dermed vil underskuddet i første halvår være267-356 millioner kroner lavere end hidtil udmeldt.

”Selvom den økonomiske situation forbliver svag, sikrer easyJets strategi om overkommelige billetpriser og vores fokus på at gøre det let for vores kunder, at easyJet står stærkt i forhold til at levere gode resultater for aktionærerne,“ siger easyJets koncernchef, Carolyn McCall om forventningerne og understreger, at forholdene for luftfarten vil forblive hårde.

Den britiske finansavis, City A.M, stiller spørgsmålet, om easyJets succes ikke også skyldes konkurrenternes fiasko med flere konkurser i 2012 samt Ryanairs beslutning om at trække kapacitet ud af markedet ved at holde en stor del af sine fly på jorden.

Samtidig har de gunstige vejrforhold givet usædvanligt få aflyste flyrejser, og easyJets omkostninger relateret til afbrydelser og afisning er 160 millioner kroner lavere end for samme periode sidste år.Alene denne besparelse udgør altså omkring halvdelen af opjusteringen.

Satser på faste pladser
Selv fremhæver easyJet, at det er forbedringer i økonomistyringen samt bedre marketing- og website-initiativer, der har givet selskabet en konkurrencemæssig fordel mens svagere spillere har måttet forlade markedet over de seneste måneder.

Derfor forventer easyJet nu en højere stigning i totalomsætningen per sæde. Samtidig vil easyJet gøre det muligt for passagerer at booke faste pladser på flyet.

Ifølge The Guardian vi easyJet i en testperiode lade 40.000 passagerer selv vælge deres sæde mod et gebyr. EasyJet afviser dog, at dette gebyr skal presse flere penge ud af passagererne. Derimod skal det reducere stress hos passagerne, så de ved hvilket sæde, de skal sidde på.

Ifølge easyJet har man brugt £5 millioner på at udvikle en af luftfartsbranchens mest sofistikerede algoritmer, der kan sikre, at familier og grupper stadig kan sidde sammen, selvom passagererne vælger deres egne sæder. Prisen vil være fra £3-12 afhængig af sædeplaceringen.

I dag er easyJet Europas 5. største luftfartsselskab og det næststørste lavprisflyselskab, kun overgået af ærkerivalen Ryanair. Det britiske easyJet har mere end 580 ruter mellem 129 lufthavne i 29 lande.