En nyudviklet aske-detektor skal afprøves af easyJet. Det er selskabets håb, at den nye teknologi fremover vil kunne anvendes i selskabet fly, således at vulkansk aske ikke vil kunne forstyrre trafikken i samme omfang som hidtil.
Det britiske lavprisflyselskab easyJet bliver det første flyselskab, der skal afprøve en særlig aske-detektor, der skal kunne gøre det muligt at identificere askeskyer. Det er dermed håbet, at den nye teknologi kan standardiseres, således at den kan medvirke til, at fremtidige vulkanske askeudslip ikke vil kunne forstyrre flytrafikken i samme omfang som det var tilfældet i april måned.
Den nyeteknologi kaldes AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector). Systemet, som i bund og grund er en vejrradar for aske, blev skabt af Dr. Fred Prata fra Norsk Institut for Luftforskning (NILU). AVOID fungerer ved at man placerer infrarød-teknologi på et fly for at forsyne både piloter og kontrolcentre med billeder.
Dermed vil det blive muligt for piloter at se en askesky op til 100 km foran flyet og i højder mellem 5.000 og 50.000 fod. Piloterne vil således kunne justere flyets flyvemønster for at undgå en eventuel askesky.
Også på landjorden vil man kunne få gavn af informationer fra fly med AVOID-teknologi, idet man vil kunne skabe et mere nøjagtigt billede af den vulkanske askesky ved brug af real time-data fra de mange fly, der konstant er i luften. Det skulle samtidig forhindre, at lukningen af luftrum under vulkanudbrud rent geografisk kan reduceres væsentligt mereenddet har været tilfældet hidtil.
”Denne banebrydende teknologi er den mirakelkur, der vil gøre større forstyrrelser i flytrafikken som følge af aske til historie. Aske-detektoren vil gøre det muligt for vores fly at se og undgå askeskyen, ligesom luftbårne vejrstationer gør tordenvejr synligt,“ siger easyJet´s koncernchef Andy Harrison.
I en kommentar til nyheden om den nye aske-detektoer udtaler Andrew Haines, administrerende direktør for de britiske luftfartsmyndigheder, CAA ifølge easyJet: ”Det er afgørende, at luftfartsbranchen arbejder sammen for at kunne udvikle løsninger, der kan minimere forstyrrelser, hvis asken skulle komme tilbage. CAA synes godt om, at flyselskaber overvejer innovative tiltag som dette, og vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at fremme dem.”
EasyJet oplyser, at den første prøveflyvning vil blive foretaget indenfor et par måneder ved hjælp af et neutralt Airbus A340-testfly. Afhængig af resultaterne af disseinledende tests overvejer easyJet at afprøve teknologien på selskabets egne fly.Dermed er der et begrundet håb om, at fremtidige forstyrrelser af flytrafikken på grund af vulkansk aske vil kunne minimeres.
—
Foto: Cockipittet i et af easyJet´s fly. Fremover skal der måske sendes aske-data til landjorden via AVOID-teknologien.