EgyptAir har trods vinterens uro i Egypten og andre dele af Mellemøsten haft så stor succes med ruten København-Kairo, at selskabet fra 30. oktober tilføjer en ekstra ugentligt afgang. Dermed øger EgyptAir sin kapacitet ud af København med 25 procent.
De politiske uroligheder i Egypten og den folkelige opstand havde stor negativ indflydelse på antallet af turister og forretningsrejsende til regionen, men nu vejrer man bedre tider forude.
Således har Star Alliance-selskabet EgyptAir netop meddelt, at man fra vinterprogrammet udvider med en ekstra ugentlig frekvens på ruten København-Kairo.Det sker per 30. oktober ved overgangen til vinterprogrammet.
Udvidelsen skal netop tilgodese både erhvervsrejsende og turister, idet Egypten er stærkt på vej tilbage som turismedestination efter urolighederne. Den ekstra ugentligeafgangpårutenKøbenhavn-Kairo svarer til at EgyptAir udvider sin kapacitet ud af København med 25 %.
”Den nye afgang kommer til at ligge om mandagen, hvilket er en styrkelse af EgyptAir’s tilbud til de erhvervsrejsende ud af København. EgyptAir har gode forbindelser fra Kairo til resten af Afrika og Mellemøsten, og dermed styrkes forbindelsen mellem Skandinavien og store dele af Afrika betydeligt,” siger Københavns Lufthavns ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen.
Også de mange transferpassagerer vil nyde godt af den ekstra kapacitet. EgyptAir har et code-share samarbejde med SAS på Oslo, Stockholm og Gøteborg med en betydelig andel transferpassagerer , og derfor er det ikke alene danskere, men passagerer fra store dele af Skandinavien, der får gavn af ruteudvidelsen. Dermed styrkes Københavns Lufthavns position som nordeuropæisk trafikknudepunkt yderligere.
EgyptAir vil fra starten af vinterprogrammet den 30. oktober flyve mellem København og Kairo i alt 5 gange ugentligt. Der er afgange mandag, onsdag, fredag, lørdag og søndag.
Flyvningerne foretages med Boeing 737-800 og tager 4 timer og 45 minutter.
Det egyptiske luftfartsselskab, der oprindeligt er stiftet helt tilbage i 1932,blev hårdt ramt af urolighederne i Mellemøsten. I en periode måtte selskabet sætte 40 %af sine fly på jorden og mistede derfor store indtægter.