Boeing 737-800 fra charterflyselskabet FlyEgypt. (Foto: Recoil16, CC 4.0)

Egyptisk charterflyselskab nødlander finansielt

Det egyptiske flyselskab FlyEgypt, der tidligere har fløjet danske chartergæster til Egypten, har indstillet sine flyvninger, da det ønsker at gennemføre en likvidation.

Den egyptiske luftfart er efter alt at dømme et flyselskab færre.

Således har FlyEgypt indstillet sin drift og forsøgt at indtræde i en likvidation. Dette er imidlertid blevet forhindret af de civile egyptiske luftfartsmyndigheder (ECAA). Det skriver ch-aviation på baggrund af lokale medier i Egypten.

ECAA har angiveligt afvist det privatejede charterflyselskabs anmodning om at annullere sin driftslicens (AOC’en, red.) samt at få selskabets fly fjernet fra det egyptiske register. Årsagen til denne afvisning skulle være, at FlyEgypt har flere finansielle udeståender over for både lokale og internationale kreditorer.

ECAA skal have oplyst, at FlyEgypt har gæld til blandt andet rejsearrangører i Tyskland og Italien. Lokalt i Egypten har charterflyselskabet blandt andet gæld til National Air Navigation Services Company og forskellige lufthavne.

Ét fly tilbage i flåden
Ifølge Planespotters.net har FlyEgypt kun ét fly tilbage i flåden – en 17 år gammel Boeing 737-800 (registrering SU-TMN) leaset fra det irske selskab AerCap.

Flyet har ikke været i luften siden 20. september 2024, hvor det landede i Cairo International Airport på en flyvning fra Jeddah International Airport. I Cairo skulle flyet gennemgå et vedligeholdelsestjek.

FlyEgypt har i flere omgange haft wetleaset fly til sin drift. Flåden har siden selskabets etablering i 2014 bestået af én Airbus A320-200, to Boeing 737-700 og otte Boeing 737-800, hvoraf altså en enkelt -800 var tilbage ved den finansielle nødlanding.

Ch-aviation har uden held forsøgt at få en kommentar fra FlyEgypt, der var i luften på første flyvning i februar 2015 fra basen i Cairo til Jeddah. Antallet af medarbejdere har været oppe på cirka 600.

Fik flyveforbud i Tyskland
Flyene fra FlyEgypt har flere gange været forbi dansk jord – blandt andet i 2018 – for at fragte chartergæster til destinationer som Hurghada og Sharm el-Sheikh i Egypten.

FlyEgypt har også haft mange charterflyvninger for tyske rejsearrangører, men i december 2018 fik flyselskabet – sammen med Air Cairo – forbud mod at flyve til tyske lufthavne.

Dette skyldtes, at flyselskaberne angiveligt overtrådte et tysk forbud mod at tage catering med fra Hurghada og Sharm el-Sheikh, da de tyske myndigheder kun ville godkende catering medbragt fra den internationale lufthavn i Cairo på flyvningerne til og fra de tyske lufthavne.

Charterarrangørerne Amisol og Detur, der benyttede sig af FlyEgypt, mente på daværende tidspunkt ikke, at de danske charterflyvninger fra både Billund og København ville blive berørt af forbuddet i Tyskland.

 

Relaterede artikler:

Trafikstyrelsen: Egypten-flyvninger fortsætter

Egyptiske flyselskaber forbudt i Tyskland – ikke i Danmark

Hovedhjul på Boeing 737 eksploderede ved landing