En Boeing 777-200ER fra det israelske flyselskab El Al. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

El Al indstiller alle flyvninger

Det israelske flyselskab El Al har aflyst alle afgange, alt imens en konflikt mellem selskabet og dets piloter raser i forbindelse med coronakrisen.

I øjeblikket er ingen af El Als 45 fly i luften for at betjene selskabets cirka 40 destinationer.

Samtlige fly er nemlig hjemkaldt til basen i Israel, og den sidste flyvning fandt sted tirsdag aften. Indtil videre er alle passager- og fragtflyvninger aflyst. El Al oplyser, at de indstillede flyvninger skyldes ”operationelle årsager”.

Ifølge det israelske medie Haaretz er den reelle årsag højst sandsynligt, at selskabets piloter nægter at flyve, så længe El Al ikke tillader 30 piloter at blive overflyttet fra Boeing 737 til at flyve fragtflyvninger med Boeing 787 Dreamliner.

For tre måneder siden blev El Als Boeing 737-piloter sendt på ulønnet orlov, da coronakrisen brød ud, samtidig med at pilotlønnen i selskabet styrtdykkede. Dette har skabt store spændinger mellem piloterne og ledelsen i El Al.

Alle regelmæssige kommercielle flyvninger hos El Al er nærmere præcist annulleret indtil minimum slutningen af juli.

Krise begyndte før coronapandemien
Tirsdag offentliggjorde El Al sit resultat for årets første kvartal, og her er underskuddet på 140 millioner dollar (932 millioner kroner, red.) mod et tab på 55 millioner dollar (366 millioner kroner, red.) samme periode året før. Omsætningen i årets tre første måneder faldt med 25 procent til 321 millioner dollar (2,14 milliarder kroner, red.).

Det nationale israelske flyselskab søger statsstøttede lån for at komme gennem coronakrisen. Landet har fortsat indrejseforbud for udlændinge indtil 1. august, og israelske statsborgere skal i 14-dages karantæne ved hjemkomst.

Regeringen i Israel hævder, at El Als problemer begyndte længe før coronakrisen. En alt for stor arbejdsstyrke, høje lønninger og en svag balance skal være årsagerne til problemerne allerede før COVID-19-pandemien brød ud. Regeringen og El Al er fortsat ikke kommet til enighed om en hjælpepakke.

Et af forslagene til en hjælpepakke lyder på 400 millioner dollar (2,66 milliarder kroner, red.) i banklån, hvoraf størstedelen vil være garanteret af staten, og El Al udsteder 43 millioner dollar (286 millioner kroner, red.) i aktier til offentlige investorer. Piloternes fagforening håber ifølge Haaretz, at aftalen vil gøre, at den kontrollerende aktionær, Tami Mozes-Borovich, mister kontrollen over flyselskabet.

Et andet forslag lyder, at staten yder et lån på 250 millioner dollar (1,66 milliarder kroner, red.) og med en aktieemission på 150 millioner dollar (én milliard kroner, red.), hvor regeringen forpligter sig til at erhverve de aktier, der ikke bliver købt af offentligheden.

Statshjælp er tvingende nødvendigt
El Al har annulleret leasingkontrakterne på to Boeing 737 og har returneret yderligere tre for at hjælpe den hårdt trængte økonomi.

”Omfanget af coronakrisen er noget, vi aldrig har oplevet, og intet flyselskab, uanset hvor stærkt det er, kan overleve uden statens hjælp,” bedyrer Gonen Usishkin, koncernchef i El Al.

I de senere år har El Al fornyet sin flåde med Dreamliner-fly for at stå bedre i konkurrencen med udenlandske lavprisflyselskaber. Flyselskabets flåde består af 16 Boeing 737-800, otte Boeing 737-900, seks Boeing 777-200ER, tre Boeing 787-8 Dreamliner samt 12 Boeing 787-9 Dreamliner.

”Efterhånden som tiden går, bliver El Al kun svagere, fordi de har faste omkostninger. De har fly, der står på jorden og ikke tjener nogen penge,” siger Nicole Adler, økonomiprofessor ved Hebrew University, til The Jerusalem Post.

 

Relaterede artikler:

El Al sender Boeing 747 på pension i november

El Al beder IATA om hjælp til overflyvning

El Al lancerer nyt lavprisflyselskab