Emirates-direktør: ‘Vi bekymrer os ikke om konkurrenterne’

Flere europæiske luftfartsselskaber føler sig presset af successen hos Emirates. Men det Dubai-baserede luftfartsselskab bekymrer sig ikke det mindste om konkurrenterne. Det afslørede repræsentanter fra selskabet ved gårsdagens pressemøde i København.

Onsdag var der pressefrokost på det eksklusiveNimb Hotelved Tivoli i København. Anledningenvar lanceringen af ruten København-Dubai hos det succesrige mellemøstlige luftfartsselskab Emirates.

Til stede ved pressefrokosten var en række højtstående medarbejdere fra Emirates, herunderDivisional Senior Vice President for Commercial Operations, Worldwide, Richard Vaughan.

Emirates har præsteret overskud 23 år i træk ogden tilsyneladende uovervindelige succesopskrift opfattes forståeligt nok som en trussel hos flere af de store europæiske luftfartsselskaber.

Richard Vaughan erkender over for CHECK-IN, at aktører i både debritiske og franske luftfartsbrancher har skabt“støj“ omkring selskabets slot-ansøgninger i Europa, men det får ikke direktøren til at ryste på hånden. Tværtimod bekymrer han sig ikke det mindste om konkurrenterne.

“Forsøger man at styre en bil ved hele tiden at kigge sig over skulderen, ender det med, at du kører galt.Vi forsøger at drive vores egen forretning bedst muligt, og bekymrer os ikke om hvad den ene eller anden konkurrent siger eller gør,“ siger Richard Vaughan til CHECK-IN.dk.

Etableringen afruten til København bliver den 27. destination i Europa for det Dubai-baserede selskab, deri løbet af de seneste par år er blevet større på den interkontinentale flytrafik end Air France og British Airways tilsammen.

Den nye rute er selskabets første fremstød i Skandinavien, men ifølgeRichard Vaughan vurderer man hele tiden hvor man ellers kan etablere nye ruter.I første omgang valgte man København fordibyen eren vigtig strategisk indgang til hele det skandinaviske marked.

“Vi vil etablere ruter, der hvor vi kan tjene penge. Vi er klar til at åbne andre steder, hvis vi vurderer, at det er kommercielt attraktivt,“ sigerRichard Vaughan, der dogunderstreger, at der ikke er aktuelle planer om andre skandinaviske etableringer.

Stor kampagne forud for lanceringen

Lancering på første klasse er en rammende beskrivelse af den omfattende indsats, der i disse uger lægges for dagen i og omkring Emirates Airline.

Ganske vist er det kun 12 af de 237 sæder på Emirates Airbus A330-200, der sælges som First Class, mens resten er Business og Economy Class.

Men ikke desto mindre lanceres den nye rute med pomp og pragt. Onsdagenspressefrokost på Hotel Nimb var blot endnu et arrangement, og selskabet har brugt betydelige summerpå helsides annoncering i danske medier. Emirates har tilmed haft en enorm stillads-reklame omkring Det Kongelige Teater på Kgs. Nytorv.

Og onsdag aften fulgte så en overdådig event I Det Kongelige Teaters Skuespilhus, hvor mere end500 gæster fra rejsebranchen og det københavnske erhvervsliv deltog ved en storstilet event.

Afgørende for at Emirates-lanceringen1. august 2011er dog fortsat, at der skal sælgesbilletter for at fylde Airbus A330-200 og senere Boeing 777-flyene op.