Der har længe været et ønske om at tiltrække det succesrige Dubai-baserede luftfartsselskab Emirates til Københavns Lufthavn. Men noget kunne tyde på, at det arabiske selskab igen flyver forbi København.
Der pågår løbende drøftelser mellem Københavns Luthavn og det Dubai-baserede luftfartsselskab Emirates. Fra mange sider har der været en forventning om, at selskabet ville etablere en rute fra Dubai til København senest i 2011.
Men Københavns Lufthavn har nu i snart fem år ventet på tage imod det succesrige arabiske selskab.
Ved årsskiftet 2005/2006 meddelte Emirates nemlig, at man ville åbne en rute fra Dubai til København i oktober 2006, men planerne blev aldrig realiseret, idet Emirates i stedet valgte Wien som ny europæisk destination. Det var angiveligt de politiske efterdønninger samt den reducerede efterspørgsel i kølvandetaf sagen om Mohammed-tegningerne, der fik Emirates til at trække sig.
Selvom Emirates har søgt start- og landingstilladelser (slots)i Københavns Lufthavn fra sommerfartplanens ikrafttræden i slutningen af marts måned 2011, er det meget lidt sandsynligt,at selskabetåbner til sommertrafik-programmet.Dels er tiden for fremskreden til at få solgt ind i markedet, ligesom Emirates i sidste uge har foretaget nye rute-dispositioner, der ikke taler til fordel for Københavns Lufthavn i første omgang.
Emirates har præsenteret Geneve som selskabets 26. destination i Europa. Der vil fra 1. juni blive fløjet dagligt med fly af typen Boeing 777-200LR/-300ER. Men også den nordtyske lufthavn i Hamburg bliver begunstiget med mere trafik fra Emirates. Selskabet etablerer fra 1. september “double-daily“ mellem Dubai og Hamburg. Også her anvendes fly af typen Boeing 777-200LR/-300ER.
Tidtabellen til/fra Hamburg er følgende:
EK059 DXB0900 – 1340HAM 773 D
EK061 DXB1500 – 1940HAM 772 D
EK060 HAM1525 – 2340DXB 773 D
EK062 HAM2125 – 0540+1DXB 772 D
Det er naturligvis en streg i regningen for Københavns Lufthavn, at Emirates formentligendnu engang vælger Danmark og det skandinaviske marked fra.
”Vi er løbende i tæt dialog med Emirates. Hvorvidt de vælger at flyve forbi CPH denne gang er entydigt deres beslutning. Men de skal være meget velkommen heri lufthavnen,” siger Ole Wieth Christensen, der er ruteudviklingsdirektør i Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.
Mange andre europæiske lufthavne, der er mindre end Københavns Lufthavn, har Emirates hidtil valgt at etablere ruter til, bl.a. Athen, Birmingham, Düsseldorf, Glasgow, Hamburg, Manchester, Milano-Malpensa, Newcastle, Nice, Prag, Wien – og nu også Geneve.
Her har Emirates fundet sig en markedsmæssig niche ved valg af lufthavne, der ikke har en stor hub-carrier, der dominerer. Og samtidig er optageområdet for disse lufthavne af en størrelse, der kan skabe det trafikmæssige underlag for ruterne tilDubai og derfra videre ud i rutenetværket, der p.t. omfatter mere end 100 destinationer.
—
Grafik: Emirates flyver fra 1. juni 2011til i alt 26 destinationer i Europa. Men København og Skandinavien mangler stadig på landkortet.