Boeing 747-400F med registrering TC-ACF fra det tyrkiske charter- og ACMI-flyselskab AirACT. (Foto: TJDarmstadt, CC 2.0)

Endnu en ulykke med tyrkisk fragtflyselskab

En Boeing 747 fra tyrkiske AirACT, der fløj på vegne af Emirates, kørte mandag af landingsbanen i Hongkong og endte delvist i vandet. To personer i et jordkøretøj døde i forbindelse med ulykken.

Tidligt mandag morgen lokal tid fandt en alvorlig hændelse sted i Hong Kong International Airport.

Det var et fragtfly af typen Boeing 747-400F, der var af sted på rute EK9788 fra Dubai til Hongkong. Flyet var fra det tyrkiske charter- og ACMI-flyselskab AirACT, og det fløj på vegne af Emirates SkyCargo.

Flyet landede på bane 07L – den nordligste i lufthavnen – men det endte med at køre af banen i venstre side og ud i vandet omkring 1.525 meter efter banetærsklen. Hændelsen fandt sted klokken 03.53 lokal tid. Ved hændelsen blev flyets hale separeret fra flyet, mens næsen endte med at hvile på bredden. Det skriver Flightradar24.

To personer på jorden omkom
Da Boeing 747-flyet kørte af landingsbanen i Hongkong, ramte det en af lufthavnens patruljekøretøjer. Det oplyser politiet ifølge South China Morning Post.

I patruljekøretøjet var to personer, der først blev meldt savnet. Den ene, en 30-årig mand, blev senere trukket op af vandet af redningsdykkere og bekræftet død klokken 05.55. Den anden, en 41-årig mand, blev sendt til North Lantau Hospital og blev bekræftet død klokken 06.26. Alle fire besætningsmedlemmer om bord på AirACT-flyet slap uskadte fra hændelsen.

Myndighederne i Hongkong har efter ulykken udtalt, at vejret og landingsbanen var ”sikre”. Lufthavnens nordlige landingsbane blev midlertidigt lukket som følge af hændelsen. En undersøgelse af hændelsen er sat i gang.

Ifølge Flightradar24 kørte flyet med 90 knob (167 kilometer i timen, red.) over banen, da det drejede og fik kurs mod vandet. Da flyet ramte vandet, havde det en hastighed på 49 knob. Den sidste registrerede hastighed fra flyet var på 43 knob.

Var oprindeligt passagerfly
AirACT-flyet, der var involveret i hændelsen i Hongkong, har registrering TC-ACF og er 32 år gammelt. Flyet blev oprindeligt leveret som passagerfly til det japanske selskab ANA i 1993, og nogle år senere fik det en særlig Pokémon-bemaling.

I 2011 blev jumbojetten konverteret til fragtfly, og herefter blev det en del af flåden hos MyCargo Airlines, der siden er blevet til AirACT. I 2013 blev fragtflyet en del af flåden hos Saudi Arabian Airlines, inden det i 2020 kom tilbage til AirACT.

AirACT blev grundlagt i 2004 og har hovedbase i Sabiha Gökcen Internatioanl Airport i Istanbul. Foruden det nu totalskadede fly råder selskabet også over én anden Boeing 747 i fragtversion. Selskabet har gennem tiden også gennemført flyvninger for blandt andet Lufthansa og Saudia.

Også dødsulykke med jumbojet i 2017
Fly fra AirACT har flere gange tidligere været involveret i hændelser, hvoraf én af hændelserne også har været med dødelig udgang ligesom den i Hongkong.

Det var et fragtfly af typen Boeing 747-400F (registrering TC-MCL), der 16. januar 2017 var af sted på vegne af Turkish Airlines på rute TK6491. Flyet faldt til jorden fra meget lav højde under en go-around i Manas International Airport i Bisjkek i Kirgistan.

Ulykken endte med at koste fire besætningsmedlemmer livet, mens 35 personer på jorden mistede livet.

Flyet forsøgte at lande i tæt tåge, men det endte med at styrte ned i en landsby, hvor det ramte 30 af 43 bygninger. Hændelsen fandt sted klokken 07.31 lokal tid.

 

Relaterede artikler:

Tyrkisk Boeing 747-fly styrtet ned i Kirgistan

Boeing 747 landede uden hovedlandingsstel

Sidste Boeing 747 leveres i oktober 2022