Norwegian Boeing 737-800 (Foto: Norwegian | CC 3.0)

Endnu et milliardunderskud i Norwegian

Selvom Norwegian har iværksat en række tiltag for at forbedre indtjeningsevnen, blev det alligevel til et underskud på 1,2 milliarder kroner i 2019 blandt andet som følge af MAX-problemerne.

Norwegian har torsdag morgen offentliggjort resultatet for fjerde kvartal af 2019 og dermed selskabets årsresultat for 2019.

Ligesom de foregående år er tallene på bundlinjen ligeså røde som næserne på flyene hos det norske lavprisflyselskab. Underskuddet blev på 1,6 milliarder norske kroner, hvilket svarer til 1,2 milliarder danske kroner. Året før var underskuddet på næsten 2,5 milliarder norske kroner, hvormed tabet er blevet reduceret med 32 procent.

Til gengæld er EBITDAR-driftsresultatet blevet fordoblet fra 3,3 til næsten 6,5 milliarder norske kroner, hvilket vidner om en forbedret driftsrentabilitet.

Omsætningen steg i 2019 med otte procent til 43,5 milliarder norske kroner, men det var primært i årets første halvdel, at det lykkedes Norwegian at øge omsætningen. Planlagte kapacitetsreduktioner og grounding af MAX-flyene betød nemlig, at omsætningen i fjerde kvartal faldt med syv procent.

Store forventninger til transformationsprogram
Trods det store underskud kan Norwegian glæde sig over via #Focus2019-spareplanen at have reduceret omkostningerne med 2,3 milliarder norske kroner for hele året. Her har selskabet drejet på en lang række håndtag, der sammen med udsatte flyleverancer, solgte fly, salg af Bank Norwegian-aktier samt afvikling af Argentina-projektet har forbedret selskabets finansielle situation. 

#Focus2019-programmet afløses nu af NEXT (Norwegian Excelling Together), der er et omfattende transformationsprogram, der skal skabe grundlaget for en ny og sundere virksomhed.

“I løbet af 2020 er det vores mål at vende udfordringer til muligheder. Vi er fortsat optagede af at tilbyde endnu større valgfrihed til kunderne, bidrage til en mere bæredygtig luftfart og udvikle vores produkter og tjenester. Norwegian har forandret måden, vi rejser på, og som selskab vil vi fortsætte med at gøre, hvad vi kan for at tiltrække endnu flere kunder, hvad enten de rejser med arbejdet eller privat,” siger Norwegians koncernchef Jacob Schram.

Optimismen rækker så langt, at Norwegian forventer et positivt driftsresultat i 2020.

MAX-fly tilbage i september
Siden den 12. marts sidste år har Norwegian haft 18 Boeing 737 MAX-fly på jorden, mens yderligere 14 fly af samme type venter på at blive leveret. Herudover var det planen, at endnu 10 MAX-fly skulle leveres i løbet af 2020.

Norwegian meddeler sammen med kvartalsresultatet, at man ikke forventer MAX-flyene tilbage i drift før til september, og blandt andet derfor vil den udbudte kapacitet i 2020 blive reduceret med 13 til 15 procent. Det skal holdes op imod en produktionsstigning i hele 2019 på en procent.

“2019 var et udfordrende år for branchen med såvel hård konkurrence og usikkerhed i den globale økonomi. Hertil kommer, at selskabet har haft betydelige ekstraomkostninger gennem 2019 på grund af Boeing 737 MAX-flyene, der har stået på jorden siden marts, og løbende udfordringer med Rolls Royce-motorerne på selskabets Dreamlinere. Selskabet har derfor gennem store dele af året lejet fly ind for at undgå aflysninger og forsinkelser for kunderne,” skriver Norwegian i kvartalsrapporten.

 

Relaterede artikler:

Presset på Norwegian er blevet mindre

Norwegian leverer rekordresultat

Nyt milliardunderskud i Norwegian