Endnu et svensk DSB-selskab i vanskeligheder

Problemerne fortsætter for DSB og togselskabets svenske aktiviteter. Denne gang er det DSB Väst, der kører regionaltog omkring Gøteborg, der taber millioner hver måned. De nye svenske tab føjer sig til skandalen omkring DSB First.

Mange danskere er flyttet over sundet til Sverige for at nyde godt af lavere skatter, lavere husleje, billige biler og lavere udgifter til børnepasning.

For DSB er situationen den omvendte. Hvis hensigten for det statsejede danske jernbaneselskab var at tage til Sverige for at tabe penge, må man sige at missionen er lykkedes til fulde.

Denne gang er det DSB Väst, der kører regionaltog omkring Gøteborg, der taber millioner hver måned.

DSB Väst taber i øjeblikket penge hver måned i et omfang, der svarer til op mod 100 millioner svenske kroner om året. Det er uholdbart både forretningsmæssigt og politisk, og derfor arbejder bestyrelsen i DSB Väst og trafikudbudsmyndigheden Västtrafik i Göteborg på en løsning, hvor DSB Väst overdrager regionaltogstrafikken til en anden operatør tidligere end den eksisterende kontrakt til 2018.

DSB Väst lægger op til en betragtelig afkortning af kontraktperioden, der på økonomisk ansvarlige vilkår, tilgodeser kunderne i Göteborg med stabil togdrift.

“DSB Väst præsterer en stabil togdrift med høj rettidighed, men er samtidig ude af stand til at skabe overskud fra driften. Det er uacceptabelt og uholdbart og det er derfor nødvendigt at ændre de nuværende forhold betragteligt. Vi sigter mod en løsning, der giver Västtrafik tid til at finde en ny operatør,“ siger bestyrelsesformand i DSB Väst og konstitueret administrerende direktør i DSB Jacob Kjær.

DSB Väst har gennem længere tid haft store økonomiske udfordringer. I DSB-koncernens regnskab for 3. kvartal 2011 meddelte DSB, at driften i DSB Väst var markant underskudsgivende, men det er ikke lykkedes at vende udviklingen i tilstrækkelig grad.

“Det er fuldstændig afgørende for DSB at finde en løsning, der er i overensstemmelse med reglerne om statsstøtte. Forklaringen på underskuddet er primært, at vi har haft for høje omkostninger – især lønomkostninger. Vi må i dag erkende, at den tidligere ledelse i DSB Sverige traf nogle forkerte beslutninger, og det afspejler sig i drifts- og personaleomkostningerne, der er alt for høje,“ siger Jacob Kjær.

I årsregnskab vil DSB koncernen hensætte et trecifret millionbeløb for at imødegå tab på aktiviteterne i Sverige.

Millioner tabt på DSB First skandalen

De nye svenske problemer kommer i kølvandet på skandalen omkring DSBFirst, hvor bestyrelsen i marts 2011 fyrede administrerende direktør, Søren Eriksen, efter nogle stærkt kritiske revisionspåtegninger. Ifølge Rigsrevisionens mistanke havde DSB stik imod reglerne brugt danske skattekroner på at køre tog i Sverige.

Samtidig havde DSB undladt at bede medejeren af DSBFirst, den skotske transportgigant FirstGroup, om at bære sin del af DSBFirsts milliongæld. Dermed vil den fulde regning ende hos DSB, der hensatte 725 millioner kroner til at rydde op efter det økonomiske rod i DSBFirst.

Sagen fik DSBs bestyrelsesformand, Mogens Elsborg, til at trække sig.

DSBFirst overtog i januar 2009 Øresundstogstrafikken på Kystbanen i Danmark og videre til Malmø og det meste af Øresundstrafikken i Sverige mellem Malmø og Göteborg, men udviklede sig til et økonomisk mareridt.

DSBFirst havde i 2011 en underskud på 294 millioner kroner og blev i december 2011 frataget Øresundstogstrafikken i Sverige, der blev overdraget til Veolia. Samme dag skiftede DSBFirst navn til DSB Øresund A/S.