EU: Alliance med USA vil lukke munden på CO2-kritikere

Hvis EU og USA bliver enige om et kompromis, skal resten af verden nok rette ind i striden om CO2-kvoter. Det siger EU’s transportkommissær Siim Kallas til CHECK-IN.dk.

Kvotesystemet har udløst et ramaskrig i lande over hele verden. Både USA, Rusland, Indien og Kina har været på barrikaderne og talt om fælles sanktioner mod europæiske luftfartsselskaber.

Mest højlydte har kineserne været. Beslaglæggelse af europæiske luftfartsselskabers fly og afbestilling af Airbus-fly har været nævnt som modsvar til CO2-kvotesystemet, som den kinesiske regering har forbudt landets luftfartsselskaber at deltage i.

Otte kinesiske og to indiske luftfartsselskaber nægter at indberette tal for deres CO2-udledninger i europæisk luftrum i de første måneder af 2012. EU’s klimakommissær, Connie Hedegaard, gav dem en frist til fredag i sidste uge til at komme op med tallene. Det fik kineserne til at svare igen med trusler om beslaglæggelse af europæiske fly.

Mandag var EU’s transportkommissær, Siim Kallas, i København. I et interview med CHECK-IN.dk gav kommissæren ud tryk for, at han tager de kinesiske trusler meget stille og roligt.

”Deres reaktion kommer ikke som nogen overraskelse. De laver en masse larm og kommer med en række deklarationer. Men hvis EU og USA bliver enige om et kompromis, så skal resten af verden nok rette ind,” siger Siim Kallas til CHECK-IN.dk.

Kontant afvisning
Det er dog ikke kun luftfartsselskaber og regeringer uden for EU, der protesterer over CO2-kvotesystemet. Lufthansas koncernchef, Christoph Franz, har flere gange luftet sin frustration over EU’s og særligt Connie Hedegaards meget kontante afvisning af indvendingerne fra de andre lande og uvilje mod at finde frem til et kompromis.

Lufthansa har i mere end et år ansøgt de kinesiske myndigheder om tilladelse til at bruge Airbus A380-fly på ruten mellem Frankfurt og Shanghai, men det bliver igen og igen afvist. Kineserne har dog ikke noget imod, at Emirates bruger A380’eren fra Dubai til Shanghai. Afvisningen af Lufthansa hænger ifølge Christoph Franz sammen med striden om CO2-kvotesystemet.

Siim Kallas understreger, at CO2-systemet er en vigtig brik i kampen mod klimaforandringer. Han erkender dog, at EU er bekymret for udsigten til en egentlig handelskrig mellem Europa og Kina.

”Vi er naturligvis bekymret for at det kan ende i en handelskrig. Det er ingen interesseret i. Den eneste løsning er at arbejde sammen,” siger Siim Kallas.

Han håber, at EU og USA kan finde frem til en fælles løsning i andet halvår i år. Når det er på plads, vil kineserne og de øvrige modstandere overgive sig, er vurderingen fra kommissæren.