EU: Liberalisering skabte lavprisflyselskaberne

Det var den europæiske luftfartsliberalisering, der skabte lavprisflyselskaber som Ryanair, easyJet og germanwings. Det er konbklusionen i en ny rapport fra EU-Kommissionen.

Lavprisflyselskabernes fremmarch skyldes liberaliseringen af den europæiske luftfart.

Så klar er konklusionen i en ny rapport.

Liberaliseringen af den europæiske luftfart revolutionerede luftfartsbranchen, og etableringen af lavprisflyselskaberne havde ganske enkelt slet ikke været muligt uden den trinvise liberalisering af luften som EU har stået bag.

Det fremgår af en ny rapport fra EU-Kommisionen med titlen “Money where it matters – how the EU budget delivers value to you“.

I rapporten gennemgår manstørrelsen af EUs budgetter i forhold til den betydning, som indsatsen på en række centrale områder har for de 500 millioner EU-borgeres hverdag.

Ifølge rapporten medvirker EU-budgetterne til øget vækst, skaber flere jobs, forbedrer landenes sikkerhed og sætter EU på verdenskortet. Blandt eksemplerne er energisektoren, telekommunikation og it og altså ikke mindst transportsektoren.

Sammenlagt findes der nu 20 lavprisflyselskaber i EU, der tilsammen repræsenterer 40,2 % af det interne EU-marked for luftfart. I 1990 var der slet ingen lavprisflyselskaber.

I rapporten konkluderes det, at EUs luftfartsliberalisering har givet millioner af passagerer adgang til et langt større udvalg af ruter og til en meget lavere pris. Det var nemlig liberaliseringen der skabte en kraftig stigning i antallet afruter og antallet af passagerer.

Antallet af luftfartsselskaber, der udøver passagerbefordring, er således steget fra 135 til 152 i EU,og antallet af ruter er mere end fordoblet fra 1.680 i 1992 til omkring 4.000 i 2010.

EU har gradvist liberaliseret luftrummet med flere luftfartspakker, og liberaliseringen inden for lufttransport af passagerer blev endelig gennemført per 1. januar 1993. Den frie konkurrence har samtidig betydet, at der i dag er langt flere ruter med flere konkurrenter. I 1992 var der således blot 93 ruteri EU med flere end to luftfartsselskaber, mens der i dag er 479 rutermed mere endto konkurrende selsskaber.

Uden luftfartens liberalisering havde EU-borgerne altså ikke kendt lavprisflyselskaber som Ryanair ellereasyJet.