EU vil øge sikkerheden på passagerskibe

Tragedien med det italieske krydstogtskib Costa Concordia får nu EUs transportkommissær til at varsle et forøget fokus på sikkerheden ombord på passsagerskibe. Erfaringer fra ulykken skal forhindre nye forlis.

Da det 290 meter lange krydstogtskib Costa Concordia ramte revet Le Scole nær kysten syd for Giglio Porto koncentrerede myndighederne sig om selve redningsindsatsen.

Ulykken skete sent om aftenen den 13. januar og ingen forventer, at der nu vil kunne findes flere overlevende. Det officielle dødstal på 12 personer ventes derfor at stige betydeligt da der fortsat savnes mindst 20 personer.

Samtidig bebuder EU nu en ny indsats omkring sikkerheden for passagerskibe.

Det er EUs transportkommissær,Siim Kallas, der har bedt om, at den allerede igangsatte evaluering af sikkerhedsforholdene for europæiske passagerskibe også vil omfatte eventuelle erfaringer fra det forliste italienske Costa Concordia.

EU-kommissær: vi skal lære af ulykken

Gennemgangen skal især omfatte aspekter af skibsdesign og stabiliteten af passagerskibe, den teknoligiske udvikling i branchen, uddannelse af besætninger og sikkerhedsprocedurer, herunder nødplanerne for passagerernes evakuering i tilfælde af en ulykke.

Transportkommissær Siim Kallas forelægger sine synspunkter for Europaparlamentet tirsdag.

Siim Kallas understreger, at sikkerhed til søs altid må have førsteprioritet, og at enhver erfaring fra Costa Concordia-tragedien skal bruges i den videre udvikling af reglerne, så man kan undgå en gentagelse.

Samtidig anbefaler EUs transportkommissær, at man fremskynder arbejdet med sikkerhed, hvor der er muligt, så sikkerhedsreglerne er helt opdateret med den seneste teknologiske udvikling.

Endelig opfordrede Siim Kallas medlemslandene i EU til snarest at ratificere de seneste internationale konventioner for passagerrederier og den såkaldte Athen-konvention, der omhandler kompensation til passagerne i tilfælde af en ulykke til søs.

En EU-lovgivning baseret på Athen-konventionen ventes at træde i kraft ved udgangen af 2012.

Møde med krydstogtindustrien

Et af de spørgsmål, som tragedien med Costa Concordia rejser, er blandt andet passagerlisterne, hvor man vil have større sikkerhed for at passsagerlisterne er både præcise og opdaterede.

Også spørgsmålet om besætningens uddannelse til at håndtere en nødsituation ønsker EUs transportkommissær nærmere belyst, så man sikrer bedre kommunikation mellem besætningen og passagererne og til redningsmyndighederne.

SiimKallas har samtidig indkaldt til et møde med repræsentanter for krydstogtindustrien så man kan få branchens kommentarer til den igangværende gennemgang af lovgivningen og samtidig sikre sig fuld opbakning til nye regler.

Senere i foråret vil EU-Kommissionen afholde en konference om sikkerheden på passagerskibe.

Historiske skibskatastrofer

Det er FNs internationale søfartsorganisation International Maritime Organisation (IMO), der fastsætter de internationale regler for sikkerheden til søs, herunder også for passagerskibe, men derudover findes der også EU-lovgivning på området.

Costa Concordia er desværre ikke enestående. EUs indsats kommer i 100-året for det måske mest sagnompundne forlis nogensinde, nemlig luksuslinieren RMS Titanic, der sank i Atlanterhavet efter at være stødt på et isbjerg i april 1912.

Og herhjemme vil danskere erindre Scandinavian Star, der blev ramt af en brandkatastrofe den 7. april 1990, da skibet var på vej til Frederikshavn fra Oslo. I alt 158 mennesker omkom.

Endelig var derEstonia-forliset, der er en af de største skibskatastrofer i nyere tid. Estonia forliste i september 1994 i Østersøen, hvorved 852 mennesker omkom. Katastrofen indtraf, da Estonia på vej fra Tallinn til Stockholm kom i et kraftigt uvejr, der rev bovporten af skibet.