A340-300 fra Air Belgium (Foto: Koenn07 | CC 4.0)

Europæisk flyselskab vil flyve til tre byer i Kina

Nystartede Air Belgium, der i dag flyver mellem Bruxelles-Charleroi og Hong Kong, forventer i løbet af vinteren at åbne ruter til tre nye destinationer i Kina.

Siden den 3. juni har det nyetablerede flyselskab Air Belgium fløjet tre gange om ugen til Hong Kong fra Charleroi-lufthavnen syd for Bruxelles. 

Dermed har selskabet skrevet historie ved at sikre åbne den første langdistancerute fra den belgiske lavprislufthavn, der samtidig er begrænset af, at bane 07/25 blot har en længde på 2.550 meter, hvilket er i underkanten til langdistanceoperationerne med de store Airbus A340-300.

Men Air Belgium har fået smag på mere efter opstarten til Hong Kong. I et interview i belgiske Le Soir afslører selskabets administerende direktør Niky Terzakis, at man overvejer mellem fire og seks nye destinationer. Der er allerede sat navn på de første tre destinationer, og der er tale om Taiyuan i Shanxi-provinsen i det nordlige Kina, Wuhan i Hubei-provinsen samt Zhengzhou i Henan-provinsen i det centrale Kina.

Det vil i givet fald være første gang, at der kan flyves direkte fra Europa til Taiyuan og Zhengzhou. I dag flyver Air France fra Paris-CDG til Wuhan, mens China Southern Airlines forbinder London-Heathrow med Wuhan.

Japan, Sydkorea og Filippinerne
Udover de tre kinesiske destinationer er der yderligere to asiatiske destinationer i kikkerten.

“Vi overvejer fire til seks destinationer inklusiv Tokyo i Japan og Cebu på Filippinerne. I de kommende måneder vil vi også vurdere, om vi kan forbinde Seoul med vores hub i Hong Kong,” siger Niky Terzakis.

Det var oprindeligt planen, at Air Belgium skulle flyve fire gange om ugen til Hong Kong fra den belgiske lavprislufthavn, men selskabet har vurderet, at der i øjeblikket er for meget kapacitet i markedet. 

Air Belgium har for få dage siden fået leveret selskabets fjerde Airbus A340-300. De to første er allerede i drift på Hong Kong-ruten, og et tredje fly er i øjeblikket på en wetlease-aftale for Air France på ruten mellem Paris-CDG og Lagos. Herudover er der også blevet tid til ad hoc-opgaver for Royal Air Maroc, Condor og TUIfly Netherlands.

Fra København er der i sommertrafikprogrammet ni ugentlige afgangen med Ryanair til Bruxelles-Charleroi, mens der i vinterhalvåret reduceres til seks ugentlige operationer.

 

Relaterede artikler:

Air Belgium kommer Air France til undsætning

Overflyvningsrettigheder forhindrer ruteopstart

Ejerkredsen i nyt flyselskab er afsløret

Tidligere Finnair-fly skal genrejse belgisk stolthed

Hong Kong-flyvninger fra lavprislufthavn

Kategorier

Annoncer

.
.