Europæisk luftfart kan vokse med 343 milliarder

En ny rapport fra konsulenthuset A. T. Kearney viser, at der i den europæiske luftfartsbranche er et vækstpotentiale på 343 milliarder kroner frem mod 2020. Ifølge rapporten er opskriften på vækst, at lufthavne og flyselskaber skal fokusere endnu mere på kunden.

En uudnyttet omsætning, der er større end hele A.P. Møller-Mærsk koncernen. Det er det potentiale, som ligger foran den europæiske luftfartsbranche.

En ny rapport fra konsulenthuset A. T. Kearney viser, at der i den europæiske luftfartsbranche er et vækstpotentiale på ikke mindre end 46 milliarder euro – eller godt 343 milliarder kronerfrem mod 2020.

Det svarer til den sammenlagte omsætning i 2009 for hele A.P.Møller-Mærsk koncernen,vindmøllegiganten Vestas og teleselskabet TDC.

Ifølge rapporten er opskriften på vækst, at lufthavne og flyselskaber bør arbejde mere ‘kundecentreret’, dvs, atman skal øge fokus på at sælge kundeservices og øge samarbejdet mellem lufthavne og flyselskaber om udbud af serviceydelser.

Ifølge rapporten fra A. T. Kearney udgørlufthavne som Københavns Lufthavne og lufthavnen i Oslo ‘best practice’ i feltet med en gennemsnitlig omsætning på henholdsvis11 og 13 Euro per passager.

Men ifølge rapporten kunne denne omsætning øges til ca. 16 Euro per passager ved at sælge flere services.

Og der er endnu større muligheder for forbedringer i de nordiske luftfartsselskaber som SAS, Finnair, Norwegian, Cimber og Widerøe. Deres omsætning er i snit 156 Euro per passager, mens tallet for alle europæiske luftfartsselskaber er180 Euro eller godt 15 procent højere.

Et af rapportens budskaber er derfor, at den rette vej ikke bare er at foretage udgiftsreduktioner, som eksempelvis SAS har gjort det i enårrække gennem spareplaner.Det har ganske vist været den naturlige reaktion i en presset industri, der har kæmpet med faldende billetpriser og faldende efterspørgsel i kølvandet på finanskrisen.

“Omkostningsreduktioner i sig selv kan ikke kompensere for de strukturelle ændringer som hele luftfartsindustrien er udsat for,“ siger Dr. Tanja Wielgoss, der leder A.T. Kearneys afdeling for Transport, Tourism and Infrastructure, der har gennemført analysen.

Fokus alene på omkostninger er altså forkert, da man derved taber omsætning på gulvet. For at realisere den potentielle omsætning kræver det, at luftfartsselskaber og lufthavnegentænker hele deres normale forretningsmodel og i langt højere grad satser på branding, service og innovation.

I stedet for blot at reducere udgifterne bør fokus flyttes til atøge omsætningen. Det kanifølge rapporten gøres ved at man udvider kontakten medflypassageren fra selve flyveturen til en integreret dør-til-dør transport af kunden fra a til b og ikke kun fra lufthavn til lufthavn.

Tanja Wielgossefterlyser et paradigmeskift i branchen, hvor kunden fremover får en komplet rejseoplevelse, og hvor branchen udnytter alle muligheder for at sælge ydelser og services undervejs i forløbet.