Europas lavprisflyselskaber har 43 procent af markedet

De traditionelle netværksselskaber får det endnu sværere i fremtiden. De europæiske lavprisflyselskaber fløj med næsten 189 millioner passagerer i 2011, hvilket var en stigning på knap 10 procent. Ifølge prognoser vil lavprisflyselskabernes markedsandel vokse til 60 procent i 2020.

De europæiske flypassagerer vil til stadighed have billige billetter.

Det er den korte konklusion på helt nye markedstal fra European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Den europæiske sammenslutning af lavprisflyselskaber, herunder det norske lavprisflyselskab Norwegian,har netop offentliggjort tal, der dokumenterer, at medlemsvirksomhederne i 2011 styrkede deresposition med et øget antalpassagerer sidste år.

I 2011 fløj 188,8 millioner passagerer således med et af lavprisflyselskaberne under ELFAA, hvilket er en stigning på 9,5 procent i forhold til 2010. Dermed overgik lavprisflyselskaberne branchens vækst som helhed, og samtidig øgede lavprisflyselskaberne deres belægningsprocent med 1,1 procentpoint.

“De seneste tal bekræfter styrken af lavprisflyselskaberne i et generelt meget vanskeligt økonomisk klima for luftfartsselskaberne,“ siger generalsekretær hos ELFAA,John Hanlon.

Yderligere vækst i vente

Og hvis de gamle netværksselskaber føler sig presset af lavprisflyselskabernes forretningsmodel med billige billetter, så er der god grund til yderligere bekymring hos ledelsen af selskaber som Lufthansa, British Airways og SAS.

For lavprisflyselskaberne har planer om at øge deres markedsandel betydeligt. Allerede i dag har lavprisflyselskaberne erobret 43 procent af de europæiske flypassagerer og prognoser forudser, at denne markedsandel vil stige yderligere til 60 procent i 2020.

Dermed vil 6 ud af10 passagerer altså sætte sig i et lavprissæde om bare 8 år.

Og hovedparten af lavprisflyselskaberne tjener betydeligt flere penge end netværksselskaberne, ikke mindst fordi lavprisflyselskaberne fortsætter deres investeringer i nye, moderne og brændstofbesparende fly.

I 2011 øgede medlemsvirksomhederne underELFAA således deres flyflåde med næsten 10 procent til 795 fly, hvorved gennemsnitsalderen faldt yderligere og nu er blot 4,5 år for lavprisflyselskabernes flyflåde.

“Mensflere konkurrerende luftfartsselskaber er bukket under i de seneste uger på grund af finansielle vanskeligheder, fortsætter lavprisflyselskaberne under ELFAA deres fremgang. Det demonstrerer tydeligt styrken i vores forretningsmodel og dens popularitet blandt passagererne,“siger generalsekretær hos ELFAA, John Hanlon.

ELFAA har i dag 9 medlemmer i form af easyJet, Flybe, Jet2.com, Norwegian, Ryanair, SverigeFlyg, transavia.com, Vueling samt Wizz Air.