EU’s regler om, at flyselskaberne i det kommende vintertrafikprogram skal benytte 50 procent af de tildelte slots, kan medføre et tilsvarende krav for europæiske flyselskaber i Asien.
Der er udsigt til en luftfartskrig mellem Asien og Europa i forbindelse med EU-beslutningen om, at flyselskaberne i det kommende vintertrafikprogram fra 31. oktober 2021 til 26. marts 2022 skal udnytte 50 procent af de tildelte slots (start- og landingstilladelser, red.) i de europæiske lufthavne for ikke at miste retten til dem i en ny fartplansperiode.
Før coronapandemien var det reglen, at 80 procent skulle udnyttes, men for at hjælpe den trængte luftfartssektor valgte EU i flere fartplansperioder efter coronapandemiens udbrud at suspendere den særlige “use-it-or lose-it”-regel.
Men flere asiatiske flyselskaber er ikke tilfredse med beslutningen i EU, da genopretningen af luftfarten ikke foregår i samme tempo over hele verden. Mens flyselskaberne i Europa i juli havde fået 46 procent af 2019-kapaciteten tilbage i produktion, og med et tilsvarende tal på 48 procent i Nordamerika, så haltede Asien efter med blot 14 procent. Det skriver Reuters.
Tæt på handelskrig
Dermed er der risiko for, at asiatiske flyselskaber kan miste nogle af de attraktive slots i europæiske lufthavne, og det er man klar til at reagere på.
Luftfartsmyndighederne i Hongkong og Singapore vil stille tilsvarende krav til europæiske flyselskaber i de to bystaters lufthavne, og Sydkorea er angiveligt på vej til at følge efter med samme betingelser. Dermed er man ikke langt fra en egentlig luftfartskrig mellem Asien og Europa.
“Er det en handelskrig? Det er bestemt kimen til en,” siger Peter Harbison, tidligere bestyrelsesformand for den Sydney-baserede konsulentvirksomhed, CAPA Centre for Aviation, til nyhedsbureauet.
Lavprisflyselskaber øjner muligheder
Det er især lavprisflyselskaber som Ryanair og Wizz Air, der har presset på for, at EU atter skal hæve tærskelværdierne for udnyttelsen af slots. De to fremadstormende flyselskaber øjner muligheder for at erobre markedsandele fra nogle af netværksselskaberne, der endnu ikke er kommet op på samme høje kapacitetsniveau som de to lavprisflyselskaber.
Mange af de privatejede lufthavne argumenterer også for, at EU bør holde fast i en udnyttelsesgrad på 50 procent eller højere, da de ser en mulighed for at få nogle af de sultne lavprisflyselskaber til at indsætte mere kapacitet. Et godt eksempel er London Gatwick Airport, der er en af de britiske storlufthavne, der har tabt mest trafik under coronapandemien, og her har Wizz Air stillet i udsigt, at man vil komme med 20 fly, hvis selskabet kan få adgang til slots.
EU-Kommissionen har ikke i første omgang kommenteret Reuters-historien.
Relaterede artikler:
EU klar til at indføre 50 procent slotregel