Facebook-vækst på 122 % for nordiske flyselskaber

De 10 største nordiske flyselskaber på Facebook har haft en samlet gennemsnitlig vækst i medlemstallet på 122 % i løbet af de seneste seks måneder. Norwegian er stadig det største nordiske flyselskab på Facebook, men SAS har haft størst vækst.

Da Boarding.dk i slutningen af februar måned udarbejdede en TOP10-liste over de største nordiske flyselskaber på Facebook, indtog Norwegian en suveræn førerposition.

Det gør det norske lavprisflyselskab stadig, men har fået SAS lige i hælene. SAS har på seks måneder næsten firedoblet antallet af Facebook-medlemmer fra dengang10.100 til nuværende ca. 36.900.

Det sker samtidig med, at Norwegian fordobler antallet af ‘fans’ fra 32.200 til nuværende ca. 69.000. Dermed har Norwegian ikke alene det største antal medlemmer blandt nordiske selskaber, men også blandt Europas flyselskaber står Norwegian øverst på skamlen, når det gælder Facebook-medlemmer. Her har det norske lavprisflyselskab overhalet selskaber som KLM og Lufthansa.

“Vi har en rigtig god dialog med vores kunder gennem Facebook, og vi får mange vigtige informationer og ideer den vej. Nogle af de mest trofaste brugere er faktisk også begyndt at svare på vores vegne. De giver tips og informationer videre til de andre på vores Facebook-site. Det er fantastisk, at folk på den måde er villige til at hjælpe hinanden og os,”fortæller Johan Bisgaard Larsen, presse- og markedschef i Norwegian Danmark.

De 10 største nordiske flyselskaber på Facebook

Nr. Selskab AUG10 FEB10 Vækst i %
1. Norwegian 69.000 32.300 + 116 %
2. SAS 36.900 10.100 + 265 %
3. Iceland Express 17.200 12.200 + 41 %
4. Blue1 8.900 3.500 + 154 %
5. Widerøe 7.600 2.700 + 181 %
6. Icelandair 6.700 4.250 + 58 %
7. Cimber Sterling 3.600 2.200 + 64 %
8. Finnair 2.500 950 + 163 %
9. City Airline 1.700 785 + 117 %
10. Air Greenland 1.400 970 + 44 %

(Seneste tal opgjort pr. 13. august 2010)

Som det fremgår af ovenstående liste er det ikke kun SAS, der har stigende succes med sin satsning på Facebook. Også SAS-datterselskaberne finske Blue1 og norske Widerøe har haft betydelig fremgang i det stærke sociale medie.

Samlet sethar de 10 største nordiske luftfartsselskaber på Facebook haft en gennemsnitlig vækst i medlemstallet på 122 % fra perioden februar 2010 til august 2010.

Overraskende er det stadig at konstatere, at det endnu ikke er lykkedes for Finnair at slå igennem på Facebook. Selskabet har kun 2.500 medlemmer på sin Facebook-side, hvilket er væsentligt under niveauet hos SAS og Norwegian, hvis man sammenligner det finske selskabs størrelse med de to kolleger i nordisk luftfart.

Læs også:

Sociale medier hitter i rejsebranchen

Norwegian er mest populære flyselskab i Norden