Fejl på soldater-fly skaber forsinkelser

Nye problemer ramte i weekenden flyvningerne med danske soldater fra Afghanistan. Flyvninger, som har voldt problemer længe før de gik i luften.

Et fly fra flyselskabet DFS Middle East, der lørdag skulle have fløjet danske soldater hjem fra Afghanistan til Danmark blev ramt af tekniske problemer og kunne derfor ikke flyve. Derfor skaffede Forsvaret etandet fly somerstatning. Men fejring af den muslimske højtid, Eid, som er i fuld gang i disse dage, gav Forsvaret udfordringer med hurtigt at få de fornødne overflyvningstilladelser til dette fly på plads, hvilket medførte yderligere forsinkelser.

Inden tilladelserne var kommet på plads, var det imidlertid lykkedes at reparere det første fly. Søndag aften lettede det derfor med kurs mod Danmark med soldaterne ombord og forventes at lande i Kastrup mandag morgen.

Voldt store problemer
Flyvningen er den sidste af de seks såkaldte rotationsflyvninger, som er blevet gennemført mellem Afghanistan og Danmark de seneste uger. Omkring 700 soldater er blevet fløjet hjem til Danmark og omkring 300 soldater den anden vej. Flyvningerne har voldt Forsvaret store problemer allerede inden de gik i luften.

Sagen var nemlig den, at det flyselskab, som Forsvaret har hyret til én fast ugentlig flyvning til Afghanistan, ikke så sig i stand til også at gennemføre de ekstra flyvninger. Selskabet, litauiske Small Planet Airlines, havde al sin kapacitet sat ind på charterflyvninger. Derfor forsøgte Forsvaret at finde et andet selskab, der kunne tage sig af rotationsflyvningerne, der gennemføres to gange om året, i februar og august, når et nyt hold soldater sendes ud.

Sprang fra
Det lykkedes i juni at finde det amerikanske luftfartsselskab National Airways, der flyver for det amerikanske forsvar, og som er vant til at flyve til Camp Bastion i Afghanistan. Men den 10. juli sprang National Airways fra. Med kun to uger til de første flyvninger skulle gennemføres, var gode råd dyre. Midt i charterhøjsæsonen var det praktisk taget umuligt at skaffe så stor kapacitet med så kort varsel.

Derfor fik Forsvaret strikket en løsning sammen, hvor flyvningerne primært blev gennemført med britiske militære transportfly. Det betød i flere tilfælde en noget længere rejsetid og mellemlanding på den britiske flyvestation Brize Norton. Og et uvejr over netop Brize Norton betød, at den første rotationsflyvning blev mere end 12 timer forsinket i ankomsten til Danmark.