Det japanske Star Alliance-selskab All Nippon Airways (ANA) måtte i marts 2020 opgive at starte en rute fra Stockholm til Tokyo, men nu vender ruten tilbage fra begyndelsen af 2025..
Det japanske flyselskab All Nippon Airways (ANA) udvider i løbet af det kommende vintertrafikprogram sit rutenetværk til Europa med yderligere tre destinationer i forhold til de seks destinationer, der allerede flyves til i dag.
Nye på rutekortet bliver Stockholm, Milano-Malpensa og Istanbul, hvor de to sidstnævnte lufthavne giver god mening, da de i forvejen er hjemsted for kommende eller nuværende Star Alliance-medlemmer, som ANA også er. Derimod har Stockholm ikke længere et Star Alliance-baseselskab.
Stockholm-ruten blev oprindeligt annonceret i efteråret 2019 til start den 29. marts 2020, hvilket coronapandemien dog satte en stopper for. Omkring fem år senere er markedet stabiliseret så meget, at ANA vil gøre et nyt forsøg, men i mellemtiden har SAS forladt Star Alliance, hvormed der formentlig ikke bliver et tæt samarbejde med det skandinaviske flyselskab, når der startes op.
Tre gange om ugen med Dreamliner
Ruten fra Stockholm til Tokyo-Haneda starter den 31. januar 2025, og der bliver tre ugentlige afgange på tirsdage, fredage og søndage.
“Vi er glade for at inkludere Stockholm i vores voksende europæiske netværk. Vi ser frem til at bidrage til at styrke båndene mellem Japan og Sverige og fremme endnu tættere relationer mellem vores to nationer,” siger Shinichi Inoue, der er koncernchef for ANA.
Der flyves med en Boeing 787-8 Dreamliner, men det er endnu ikke offentliggjort, om det bliver en treklasses eller to klasses konfiguration. Flytypen findes i tre forskellige versioner til den internationale trafik med enten 169 sæder (46/21/102), 184 sæder (32/14/138) eller 240 sæder (42/198).
Til Tokyo og videre i Asien og Stillehavsområdet
Ifølge Swedavia, der driver Arlanda-lufthavnen, er ruten ikke alene en attraktiv i forhold til at kunne flyve direkte til den japanske hovedstad, men den giver også gode muligheder for at rejse videre fra Tokyo til andre destinationer i Asien og Stillehavsområdet via ANA’s omfattende rutenetværk.
Jonas Abrahamsson, koncernchef i Swedavia, mener da også, at ruten er en gevinst for Arlanda.
“Der er stor tillid til det svenske flyrejsemarked, og ANA’s investering i en direkte rute fra Stockholm Arlanda Lufthavn til Tokyo Haneda er et tydeligt tegn på dette. ANA vil spille en vigtig rolle i at forbinde Sverige med Japan og andre veletablerede markeder i Asien. Swedavias hovedmål er at skabe flere forbindelser, og ANAs store netværk gør det lettere for folk at mødes, hvad enten det er til forretning, fritid eller for at besøge familie og venner.”
Det er i øvrigt første gang, at et japansk flyselskab starter en rute fra den svenske hovedstadslufthavn, men SAS har tidligere fløjet mellem Stockholm og Tokyo-Narita, men denne rute ophørte i oktober 1997.
Relaterede artikler:
Skandinavien får ny rute til Tokyo