Finansminister skal redegøre for CPH-fremtid

Finansminister Bjarne Corydon skal på et samråd i Folketinget i dag redegøre for hvordan et eventuelt SAS-salg og den nye storlufthavn i Berlin kan påvirke fremtiden for Københavns Lufthavn.

I dag kl. 15 må finansminister Bjarne Corydon (S)forlade forhandlingerne om en ny skattereform. For her skal han nemlig komme med sin vurdering af Københavns Lufthavns fremtidige position som nordisk knudepunkt. Det sker i Folketingets Trafikudvalg, som har kaldt ministeren i samråd.

Udvalget vil have Corydon til at vurdere Københavns Lufthavn som fremtidigt luftfartsknudepunkt i lyset af et potentielt salg af SAS og af åbningen af Berlins nye internationale lufthavn. Udvalget ønsker også en vurdering fra ministeren af Københavns Lufthavns takster i forhold til andre lufthavne i EU og af Københavns Lufthavns muligheder for at tiltrække flere lavprisruter.

”Ingen kan være i tvivl om, at der er en sammenhæng mellem SAS’ velbefindende og situationen for Københavns Lufthavn. Der er rigtig mange arbejdspladser i lufthavnen, og derfor er det naturligvis altid interessant med en ministervurdering af hvad et salg af SAS eller en konkurs vil betyde for København som knudepunkt,” siger Venstres Martin Geertsen, der står bag samrådsspørgsmålene.

Ikke tid til at investere i luftfart
Tidligere i år foreslog Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), at staten og kommunen sammen købte Københavns Lufthavn tilbage fra den australske kapitalfond og den canadiske pensionskasse, som i dag sidder på 57,7 procent af aktierne og har kontrollen med lufthavnen. Staten ejer kun 39,2 procent af aktierne i lufthavnen.

Men så langt er Martin Geertsen ikke parat til at gå.

”Man kan altid diskutere, om man skulle have solgt. Men i lyset af Danmarks generelle økonomiske situation lige nu, så er tiden ikke til at investere i lufthavnsaktier,” siger Martin Geertsen.

Udvalget har også bedt finansministeren om at vurdere, om EU kan og vil påbyde konkurrence mellem lavpristerminaler i Københavns Lufthavn. Gennem flere år har en række personer arbejdet med at etablere en alternativ lavpristerminal i Kastrup på lufthavnens område. Men hård modstand fra Københavns Lufthavn og langtrukken sagsbehandling hos konkurrencemyndighederne har gjort, at det projekt endnu ikke er kommet længere end til tegnebrættet.

”Jeg kan forstå, at regeringen og transportministeriet er i dialog med EU om hvorvidt, EU kan pålægge lufthavne at åbne op for etableringen af alternative terminaler. Hvor langt man er i den proces, håber jeg også at få svar på ved samrådet,” siger Martin Geertsen.

At det er finansminister Bjarne Corydon og ikke transportminister Henrik Dam Kristensen (S), der skal i samråd hos trafikudvalget, skyldes, at statens ejerskab af virksomheder som DONG Energy, SAS og Københavns Lufthavne A/S ligger i finansministeriet. Til gengæld har transportministeriet ansvaret for DSB, PostNord, Bornholmstrafikken og Metroselskabet.