Finnair Airbus A330-300. (Foto: Finnair)

Finnair er klar til invasion fra Asien

Om få år forventes det, at strømmen af rejsende mellem Asien og Europa vender. Der vil være flere, som rejser fra øst mod vest, og det ser man frem til hos Finnair.

I dag har Finnair fået opbygget en stærk strategi, som går ud på at bringe rejsende fra Europa til Asien. Selskabet har 26 destinationer i Europa, som via Helsinki forbindes med 13 destinationer i Asien – fordelt på otte lande.

Strategien har virket godt, men den voksende velstand – ikke mindst i Kina – kan i løbet af få år få trafikken til at vende. Der vil kort sagt blive flere fra Asien, som rejser mod Europa end omvendt.

Denne udvikling kan umiddelbart tegne til at blive en udfordring for det 90 år gamle flyselskab og dets hovedstrategi om at flyve europæerne til Asien. Sådan betragtes det dog langt fra hos Finnair selv.

”Finnair ser et skifte i Asien-trafikken som en stor mulighed,” fortæller Finnairs Senior Vice President, Communications, Arja Suominen, til CHECK-IN.dk.

”Asiaterne vil også flyve den korteste rute til Europa, og besøge mange forskellige lande, hvilket gør Finnair og Helsinki-hubbet til et perfekt udgangspunkt for Europa-rejsen,” forklarer Arja Suominen. Jordens krumning bevirker, at Helsinki ligger på den lige linje mellem Europa og Asien, og det har Finnair forstået at udnytte til sin fordel.

Allerede nu oplever Finnair i perioder flyvninger, hvor op til 90 procent af de rejsende til og fra Tokyo udgøres af japanere. Selskabet har således ikke svært ved at forestille sig en lignende udvikling på de øvrige Asien-ruter.

Satser på transferrejsende
Det, at flere rejsende fra Asien har fået interesse for og råd til at flyve til Europa, skal blandt andet forklare Finnairs seneste ekspansion i det kinesiske indland med ruter til både Chongqing og Xi’an.

Begge byer har udvist stor interesse for at få en direkte forbindelse til Europa og har været villige til at investere i en rute. Det fik finnerne til at slå til.

”Du kan ikke åbne ruter til hele Europa på en gang, det er klart. Første skridt er en direkte rute til Europa, hvor du via et hub kan nå ud til hele Europa,” forklarer Arja Suominen med henvisning til Finnairs strategi.

Omkring halvdelen af alle rejsende mellem Asien og Europa skal i dag gøre transfer et eller andet sted på deres rejse.

”Vi ved, at langt fra alle skal til de europæiske storbyer som Frankfurt, Paris og London. Det betyder, at rejsende alligevel skal skifte fly for at nå deres mål og måske endda flyve et stykke tilbage geografisk set. Det er netop blandt disse ’transferrejsende’, at vi finder vores passagerer,” fortæller Arja Suominen.

Konkurrence er ikke en trussel
Hos Finnair er man godt klar over, at andre flyselskaber har interesse i at æde sig ind på finnernes Asien-marked. Især de såkaldte Golf-selskaber – Emirates og Qatar Airways – er potentielle konkurrenter. Udviklingen får dog ikke finnerne til at ryste på hænderne.

”Finnair og Golf-selskaberne har to helt forskellige interesseområder i Asien. Vi har to forskellige geografiske fokusområder, som betinges af, hvor vi kan nå frem og tilbage med flyene indenfor 24 timer,” fortæller Ville Iho, Vicekoncernchef i Finnair.

Imens Finnair dækker de nordlige egne af Asien, sætter Golf-selskaberne sig tungere på de sydlige egne. Vicekoncernchefen understreger endvidere, at der skulle være op til fire timer sparet ved at rejse via Helsinki i stedet for via Golf-staterne til Asien.