Finnair har kurs mod underskud for hele 2011

Finnair øgede omsætningen i første kvartal 2011 med over 10 %, men høje brændstofpriser og katastrofen i Japan betød et underskud på over 342 millioner danske kroner. For hele 2011 ventes nu et samlet underskud.

Det er ikke let at være luftfartsselskab i disse tider. Det må også Finnair konstatere.

I perioden fra 1. januar 2011 til og med 31. marts 2011 tabte det finske luftfartsselskab 46,2 millioner euro eller godt 342 millioner danske kroner.

Det fremgår af en regnskabsmeddelelse, der netop er sendt til den finske fondsbørs.

Omsætningen hos Finnair steg ganske vist med hele 10,8 % til 533,7 millioner euro, svarende til 3.979 millioner danske kroner.

Men fremgangen på toplinjen afspejlede sig ikke i stigende overskud, tværtimod.

Resultat før skat var et tab på 46,2 millioner euro mod et overskud i samme periode året før på 57,1 millioner euro.

Det dårlige resultat skyldes ifølge ledelsen især to ting.

For det første de høje brændstofpriser, som påvirker hele branchen negativt.

Og for det andet eftervirkningerne af det japanske jordskælv i marts, den efterfølgende tsunami og katastrofen på det japanske atomkraftværk Fukushima, der påvirkede selskabets flyvninger til og fra Japan.

Finnair fløj med 1.885.000 passagerer, hvilket var en stigning på 2,5 %, men da man har øget kapaciteten endnu mere faldt kabinefaktoren voldsomt fra 80,0 % året før til nu blot 72,6 % i 1. kvartal 2011.

Selskabet plages af en generel overkapacitet i branchen, da man i lighed med de fleste af konkurrenterne har øget kapaciteten i forventningen om vækst.

Selskabet har opretholdt sine flyvninger til Japan under krisen, og åbnerden 30. maj enny rute til Singapore.

“Vi er nødt til at arbejde hårdt for at væksten, der er muliggjort af vores strategi, kan udmønte sig i overskud. Det forudsætter løbende udvikling af vores aktiviteter og videreudvikling af rutenetværket,“ siger Finnairs CEO og koncernchef, Mika Vehviläinen i en kommentar til regnskabet.

Finnair forventer også at 2. kvartal vil give underskud og samlet ventes der nu underskud for hele 2011. Selskabet opererer 65 fly, har knapt 7.500 ansatte og er især fokuseret på det asiatiske marked.